Brandyä Brandyä

Jukkis (8.4.2007 13.06.06 last edit 8.4.2007 13.11.16)

Tervehdys vaan kaikille. Olen tässä seurannut näitä foorumeja enemmän ja vähemmän aktiivisesti jo muutaman kuukauden ja nyt yritän uskaltaa puhua vähän enemmänkin.

Pieni esittäytyminen olisi varmaan paikallaan:
Olen 24v nuorimies opiskelemassa Jyväskylässä. Viskiä join ensimmäistä kertaa joskus teinivuosina kaverin suositteleman "viskibanaanicola" drinkin mukana. Drinkkinä kyseinen sekoitus on mielestäni vieläkin kirkkaasti #1 . Noina aikoina tuli drinkkejä vatkattua Ballantines Finestin kanssa ja paremmasta ei ollu mitään hajua.
Viime kesänä tuli kaverilta ehdotus maistaa Glenfiddich:in tuotteita (12yo) joka oli mielestäni valovuosia parempaa kun Ballantine raakana. Sen jälkeen on tullut maistettua mm. Macallan 12yo Fine Oak, Glenfiddich 15yo Solera ja Laphroaig 10yo.
Laphroaig oli kyllä se joka räjäytti tajunnan lopullisesti. Mitkä aromit !! Pidän myös kovasti tuosta "raikkaasta" 15yo Solerasta.
Tulevaisuudessa pitäisi päästä maistelemaan muitakin herkkuja kun budjetti sen sallii. Eivät ole nämä herkkujuomat köyhän opiskelijan nektaria...

Noh, anyway haluaisin jutella nyt kuitenkin muista juomista kuin viskeistä. Brandyt kiinnostavat minua kovasti, etenkin niiden alalajina tunnettu konjakki. Näistä on valitettavasti hyvin vähän tietoutta suomeksi. Koska täällä on kieltämättä paljon ihmisiä jotka tietävät hyvän päälle, ni ajattelinkin kysyä teidän brandy/konjakki kokemuksista. Olen maistellut mm. Courvoisierin vsop, Larsen vs, Martell vsop ja Meukow vs ja xo. Meukowin XO on ehdottomasti parasta konjakkia mitä olen maistanut. Todella pehmeätä ja hieno, riittävän voimakas aromi saavat veden kielelle ihan missä vain. Martell vsop on perushyvää, ei kovinkaan pehmeätä mutta runsas aromi korvaa tämän "puutteen" helposti. Lisäksi sitä saa laivalta kohtuuhintaan.

"Perus" brandyjä jotka ovat jäänet mieleen ovat ST-Remy Napoleon brandy, Ibis XO ja Beehive Napoleon. Kaksi ensimmäistä ovat mielestäni pehmeitä (Ibis vähemmän) ja mukavan aromikkaita. St-Remy ehkä jopa liiankin pehmeetä samettia. Beehive jäi mieleen sen takia, että se maistui lähinnä vedelle johon oli lisätty viinaa  :-X

Kertokaahan ihmeessä omista kokemuksistanne ja suositelkaa tuotteita jos ne suosituksen teidän mielestänne ansaitsevat.
Hyvää kevättä vaan kaikille. Pahoittelen pitkää ja jaarittelevaa postausta, mutta minkäs ihminen luonnolleen mahtaa  ;D

spam (8.4.2007 14.35.22)

Paremmista konjakaista olen maistanut seuraavia:

- Remy Marttin  X.O
- Hennessy X.O
- Martel GordonBleu
- Bisquit X.O
- Croizet X.O Gold
- Monnet X.O
- Musta Renault

Ja lukemattomia v.s.o.p- ja v.s- merkkejä

Jos paras näistä pitäisi nimetä se olisi ehkä Croizet X.O.
Oikein miellyttävä ja pehmeä suklainenmaku. Huonoin taas
olisi Musta rellu, ei yllä muiden tasolle.

JaRiMi (8.4.2007 16.18.17)

Renault Carte Noire eli tuo Musta Rellu oli Finnairin kaatokonjakki ennenkuin alkoivat veloittaa väkevistä, siinä välissä vaihtoivat sen Remy Martin VSOP:hen ja itse ainakin pidin muutosta huonona. Rellu on aika tummanpuhuva maultaan, mutta on siinä syvyyttä jota ei Remyn VSOPstä löydä.

Camus Borderies oli erinomainen konjakki, tosin aika tyyris - ostin sen Saksasta alennusmyynnistä ja silloin tuote oli kyllä loistava hinta-laatusuhteeltaan. Upea, hedelmäinen konjakki. Remy Martin X.O. Excellencea saa usein £40 pullo Lontoon lentokentiltä Joulun alla, ja siihen hintaan tuote on todella hyvä.

Brandyistä suosittelen Torresin Imperial 20v. ja sitten on tuo  Jaime jotain-brandy - nämä ovat jääneet espanjalaisista brandyistä mieleen.  Erilaisia kuin konjakki, mutta erinomaisia maun syvyydessään ja pehmeydessään.

Whisky (8.4.2007 18.06.48 last edit 8.4.2007 18.07.18)

quote[Jukkis (link)]:
Kertokaahan ihmeessä omista kokemuksistanne ja suositelkaa tuotteita jos ne suosituksen teidän mielestänne ansaitsevat.

Opiskelijabudjettiin sopiva hankinta olisi toki Alkon uutuusmyymälän Louis XIII Black Pearl. Hintaa oli 6998 € ja risat päälle. Ei muuta kuin opintolainaa hakemaan siis  ;D

Ei vaineskaan. Itse en voi sanoa konjakeista nauttivani, joten jätän sanan muille. Oma täysin puolueellinen ehdotukseni on, että keskität ostokset viskeihin!

Ize (8.4.2007 18.35.20)

Alkon edukkain XO eli Claude Chatelier uppoaa mulle sen verran hyvin, etten hirveästi ole kalliimpia harrastanut. Mitä nyt on tullut tyypitettyä niin mm. Larsenin XO oli ihan Ok myös ja Meukow XO kohtuullista myös. Ai niin, CC:n XO Extra odottaa kaapissa aukaisua eli ns. hyvää syytä.

Se mitä aromikkaisiin väkeviin juomiin tulee, niin tieten se on sitten makuaistini kehnoutta kun vähämakuiset Single Malt viskit maistuvat mun suussa parhaiten (n. 150 eri "makuainesta/-aromia"), konjakeissa kun tiettävästi enemmän makuja (450-500 eri "makuainesta/-aromia") ... blended viskit ovat sitten kuulemma tuolta jostain välimaastosta.  :o

Whisky (8.4.2007 20.26.49)

quote[Ize (link)]:
Se mitä aromikkaisiin väkeviin juomiin tulee, niin tieten se on sitten makuaistini kehnoutta kun vähämakuiset Single Malt viskit maistuvat mun suussa parhaiten.

Tai sitten yksinkertainen on vaan kaunista  ;)

Jukkis (9.4.2007 11.31.14)

quote[JaRiMi (link)]:

Brandyistä suosittelen Torresin Imperial 20v. ja sitten on tuo  Jaime jotain-brandy - nämä ovat jääneet espanjalaisista brandyistä mieleen.  Erilaisia kuin konjakki, mutta erinomaisia maun syvyydessään ja pehmeydessään.

Olen itsekkin ihaillut kyseistä pulloa ssb sivuilla. Aika hintavaa on tosin brandyksi, Hennessyn vsop saa giftboxissa melkein samaan hintaan. Pystytkö vertaamaan tuota kyseistä brandyä tarkemmin joihinkin konjakkeihin ja olisi myös kiva tietää millaisia noi 5 ja 10-vuotiset Torresit ovat, varsinkin verrattuna tuohon 20-vuotiseen isäpappaan.

quote[Whisky (link)]:

Ei vaineskaan. Itse en voi sanoa konjakeista nauttivani, joten jätän sanan muille. Oma täysin puolueellinen ehdotukseni on, että keskität ostokset viskeihin!

Ymmärrän kantasi  ;)
Viskiin tulen keskittymäänkin. Viskistä vaan ei kaveripiiri hirveästi nauti, itseasiassa vain yksi tuttava on viskisieppo. Baarikaapissa on hyvä pitää vähän "huonompia" litkuja kuten noita brandyja ihan senkin takia että on jotain tarjottavaa muillekkin kuin viskin ystäville. Kertoo asiasta jotain kun tuollainen pehmoinen konjakki uppoaa jopa puolisolle.  :)

Spam:iltä kysyisin että onko tuo Hennessyn XO hintansa väärti, vai painaako hinnassa liikaa toi nimi?

Kiitokset kaikille ehdotuksista !

JaRiMi (9.4.2007 15.22.52 last edit 9.4.2007 15.25.06)

Konjakki vs. brandy...Hmm, ihan sympatiasta pientä ja vähemmän tunnettua kohtaan ottaisin aina harvinaisemman Brandyn kuin mainstream-konjakin.

Hennessy VSOP on varmasti nuoremman oloinen ja hedelmäisempi, sen sijaan Torresin 20v.ssä on syvempi ja "tummempi" makuelämys. Brandya maistellessa kannattaa oikeasti kaataa ensin lasiin tulikuumaa vettä (varmista toki ensin että lasi kestää sen) ja antaa olla hetken, sen jälkeen vesi kuuseen ja brandyä lasiin. Näin esim. Barcelonassa suurin osa paikoista tekee, ja makua se auttaa selvästi. Konjakin kanssa en tekisi samaa, kädellä lämmittäminen riittää.

Torresin 10v. brandy on ok, mutta ei se mikään loistava herkku ole. Nuorempaa en ostaisi. Täytyy sanoa että Brandyissä maku kulminoituu noihin iäkkäämpiin - joiden hinnat ovat onneksi ok.  Jos tuokin 20v. Brandy maksaa alle 30 euroa, on minusta hinta enemmän kuin kohdallaan. Jaime I on sekin vain 50 euroa ja kyse on huipputuotteesta.

akallio (10.4.2007 5.53.12)

quote[Jukkis (link)]:

Spam:iltä kysyisin että onko tuo Hennessyn XO hintansa väärti, vai painaako hinnassa liikaa toi nimi?

Minusta ainakin Hennessy XO on varsin muikeaa, mutta ei ehkä hintansa väärtiä - muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Maku on aika tasainen, itse kaipaisin vähän särmikkäämpää.

Alkon valikoimasta Maxime Trijol XO on mukavan hedelmäinen, ja kuitenkin vielä järkevän hintainen.

Karhukoira (10.4.2007 19.04.14)

Meukowista en ole kyllä huonoa vielä tavannut  :) Parasta on kyllä se XO, mutta hinta-laadultaan VSOP. Perus Monet VSOP on muuten meleko muikeeta nuotiococnagia. Brandyistä parasta mitä olen maistanu on ollut St. Remyn Napoleon Brandy. Alkon hyllytuote, että oliko nyt VS vai OP, en muista.

Cat (10.6.2007 17.22.23)

Se mitä olen konjakkeja maistellut, Meukow XO on niistä se paras. En edes muista kaikkea mitä on tullut maisteltua, mutta ainakin ne yleisimmät on testattu (Hennessy, Renault, Remy Marttin, Larsen, Monet....)

Tuo Whiskyn mainitsema Louis XIII Black Pearl voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei minunkaan opiskelijabudjetilla sitä pääse maistamaan. Auttaisikohan pappa betalar........ ;D

Marko76 (11.6.2007 9.14.48)

quote[Cat (link)]:
Se mitä olen konjakkeja maistellut, Meukow XO on niistä se paras. En edes muista kaikkea mitä on tullut maisteltua, mutta ainakin ne yleisimmät on testattu (Hennessy, Renault, Remy Marttin, Larsen, Monet....)

Tuo Whiskyn mainitsema Louis XIII Black Pearl voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei minunkaan opiskelijabudjetilla sitä pääse maistamaan. Auttaisikohan pappa betalar........ ;D

Kannattaa testata myös Hine:n konjakit, jos moisista tisleistä tykkää  :)

http://www.hinecognac.com/

Cat (11.6.2007 15.00.22)

quote[Marko76 (link)]:

Kannattaa testata myös Hine:n konjakit, jos moisista tisleistä tykkää  :)

http://www.hinecognac.com/

Pitää maistella jos eteen tuodaan. En pahemmin ole noihin konjakeihin ihastunut, mutta eihän sitä lasiin saa sylkeä jos tarjotaan....... eihän???  ;D

Whisky (12.6.2007 5.12.43)

Jokin aika sitten sain ensimmäistä kertaa eteeni konjakin, jonka ostamista jäin tosissani harkitsemaan. Täälläkin toisessa säikeessä mainitun Edradour-tastingin ohessa pääsin maistamaan Leopold Gourmelin konjakkitalon muutamaa tuotetta, jotka olivat todella pehmeitä ja hedelmäisiä. Asiasta varmasti tietävän Philipen mukaan maun pehmeys johtuu yksinkertaisesti siitä seikasta, että väri on luonnollinen.

Miltei poikkeuksetta varsinkin nuorempiin konjakkeihin kipataan kuulemma ulkonäkösyistä sellainen määrä sokerikulööriä, että maku muuttuu vääjäämättä kitkeräksi. Suurin osa isoista taloista tekee samaa vilunkipeliä myös vanhempien tuotteiden kanssa. Jos siis jostakin löytyy oikeasti samaa konjakkia ilman väriainetta ja väriaineella, niin kannattanee tehdä vertailua. Itse en ole siihen vielä pystynyt, kun on näissä viskeissäkin tuota työnsarkaa aivan tarpeeksi.

Kannattaa siis mahdollisuuksien mukaan kopata mukaan pullo Leopold Gourmelin konua. Pitäisi löytyä Alkon tilausvalikoimasta.

SeBBe (12.6.2007 19.33.39)

quote[Jukkis (link)]:
Olen itsekkin ihaillut kyseistä pulloa ssb sivuilla. Aika hintavaa on tosin brandyksi, Hennessyn vsop saa giftboxissa melkein samaan hintaan. Pystytkö vertaamaan tuota kyseistä brandyä tarkemmin joihinkin konjakkeihin ja olisi myös kiva tietää millaisia noi 5 ja 10-vuotiset Torresit ovat, varsinkin verrattuna tuohon 20-vuotiseen isäpappaan.

Vastataanpa tähän nyt kun tuli maahantuojan järjestämässä koulutustilaisuudessa maisteltua koko Torresin perustuotanto, mukaanlukien nuo 10y, 20y ja Jaime brandyt. Kymppivuotuinen ei liiemmin säväyttänyt, oli melko makea, hedelmäinen ja terävä. 20y taasen oli jo hyvinkin maukas tuttavuus. Iän mukanaan tuomaa pehmeyttä, hedelmää, vaniljaa, aurinkoisen lämmin. Tuolla hinnalla (SSB) voisin jo harkita vaikkapa omaan kaappiinkin ihan vain vierasvaraksi  ;) Hakkaa kyllä monet huippukonjakit jo tämäkin tuote, omasta mielestäni siis.

Sitten tuo Jaime. Nimensä tuote saa kuulemma kuuluisasta espanjalaisesta kuvanveistäjästä, joka on myös tuon pullon muotoilun takana. Itse tuote olikin sitten juuri sitä mitä kuvitella saattaa. Loistokamaa. Todella elegantti ja monivivahteinen. Suklaata, paljon eri hedelmää, rusinaa, vaniljaa, mokkaa. Tasting noteja ei näistä mistään tullut kyhättyä, joka kyllä nyt jälkeenpäin vähän harmittaa. Noh, eihän siellä viskejä kuitenkaan nautittu...   :D

Mukava tapahtuma kaiken kaikkiaan. Hienoja viinejä ja loistavaa ruokaa (härkää Katalonialaisittain ym. kaikki lisukkeet), sekä nuo brandyt tietysti ja paljon uutta mielenkiintoista tietoa.

JaRiMi (15.6.2007 19.49.05)

quote[SeBBe (link)]:
20y taasen oli jo hyvinkin maukas tuttavuus. Iän mukanaan tuomaa pehmeyttä, hedelmää, vaniljaa, aurinkoisen lämmin. Tuolla hinnalla (SSB) voisin jo harkita vaikkapa omaan kaappiinkin ihan vain vierasvaraksi  ;) Hakkaa kyllä monet huippukonjakit jo tämäkin tuote, omasta mielestäni siis.

Kyllä, varsinkin pehmeydeltään.

Sitten tuo Jaime. Nimensä tuote saa kuulemma kuuluisasta espanjalaisesta kuvanveistäjästä, joka on myös tuon pullon muotoilun takana. Itse tuote olikin sitten juuri sitä mitä kuvitella saattaa. Loistokamaa. Todella elegantti ja monivivahteinen. Suklaata, paljon eri hedelmää, rusinaa, vaniljaa, mokkaa. Tasting noteja ei näistä mistään tullut kyhättyä, joka kyllä nyt jälkeenpäin vähän harmittaa. Noh, eihän siellä viskejä kuitenkaan nautittu...   :D

Jaime I löytyy kotoa taannoisen Barcelonanmatkan jäljiltä, maksoi Barcelonan kentällä 43 euroa. Onhan tämä todella hieno, rusinainen ja hennon vaniljainen tuote jossa on syvän pehmeä maku. Hinta/Laatusuhde on erinomainen, todellakin.  

drystone (15.11.2007 8.49.51)

quote[JaRiMi (link)]:
Brandya maistellessa kannattaa oikeasti kaataa ensin lasiin tulikuumaa vettä (varmista toki ensin että lasi kestää sen) ja antaa olla hetken, sen jälkeen vesi kuuseen ja brandyä lasiin. Näin esim. Barcelonassa suurin osa paikoista tekee, ja makua se auttaa selvästi. Konjakin kanssa en tekisi samaa, kädellä lämmittäminen riittää.

Kuulostaa hyvältä kikalta. Oletko testannut tätä viskeihin?

tmu (15.11.2007 15.32.01)

Muistuipa tuosta mieleeni, että pari vuotta sitten Barcelonassa sain viskini lämpimään ja kosteaan konjakkilasiin, ilmeisesti juuri samalla tyylillä kuin edellä. Muistelen, että joku vintage Glenfarclas oli uhrina. Kuumasta konjakkilasista tuoksu tuntui kuulemma toiselle puolelle pöytää varsin turhankin helposti. Nenää ei lasiin juuri tarvinnut/kannattanut tunkea. Epäilen, että maku vähän hommasta kärsi, tuntemus voi kyllä johtua nenän "palamisestakin"?

JaRiMi (22.11.2007 9.28.44)

quote[MrBeam (link)]:

Ja vielä jatkokysymyksenä, miksi brandylle lämmitys mutta konjamiinille ei? Periaatteessa aika lähelle samaa ainetta kait ne on.

En suosittele viskeille enkä konjakille - konjakille riittää yleensä kädessä lasin lämmittely (en joisi konjakkiakaan viileänä, vaan hiukan lämmiteltynä). Jokainen voi itse kokeilla asiaa, konjakki on sen verran hedelmäisempi maultaan ettei noin voimakasta lämmittelyä tarvita, mutta makuasiahan tämä on. Brandy on sen verran "tunkkainen" juoma että suurin osa tuotteista selvästi minusta paranee tällaisella lämmittelyllä - ja sitä tehdään Brandyn kotimaassa, eli tapa on selvästi vakiintunut juomalle.

Ize (22.11.2007 11.43.13)

Toisaalta konjakkihan on brandyä, joka on vain tehty Cognacin "lähistöltä"  kerätyistä rypäleistä.  :-?
Pari maistelemaani X.O. brandyä on hyvinkin pärjännyt omassa maustelussa konjakkeja vastaan varsinkin Bon Bois ja Bois Ordinaires aluieden konjakkeihin nähden. Vielä iäkkäämpiä laatubrandyjä olenkin tässä katsastellut hankintalistalle viime kuukausina.  :P

JaRiMi (22.11.2007 13.11.25)

quote[Ize (link)]:
Toisaalta konjakkihan on brandyä, joka on vain tehty Cognacin "lähistöltä"  kerätyistä rypäleistä.  :-?

Aivan tottahan tämä on. Jostain syystä vain konjakki on hedelmäisintä brandyä, eli tyylieroa on esim. Jerezin brandyihin.

Pari maistelemaani X.O. brandyä on hyvinkin pärjännyt omassa maustelussa konjakkeja vastaan varsinkin Bon Bois ja Bois Ordinaires aluieden konjakkeihin nähden. Vielä iäkkäämpiä laatubrandyjä olenkin tässä katsastellut hankintalistalle viime kuukausina.  :P

Jees, vaikka brandyja tunkkaisiksi kuvailinkin, olen itse enemmän Brandyn kuin konjakin ystävä aina ja ehdottomasti. Hienoja ovat mm.

Cardenal Mendoza Gran Reserva
Torres 21v.
Jaime I (Torres)

Lepanto XP oli pettymys sen sijaan.

Jukkis (22.11.2007 23.00.59 last edit 22.11.2007 23.04.01)

Helskutti ku tykästyin tuohon Hennessy fine de cognac konjakkiin ja nyt sitä ei saa enää eräästä käyttämästäni ulkomaan puodista  :-/  Hintaa oli sen mukavat 30e ja useissa muissa kaupoissa mennään paljon sen yli. Noh pakko kai alkaa harrastamaan jotain muuta. Oisko suosituksia aromikkaasta konjakista/brandistä joka ei pistä irvistämään?

Linkki <- Tämä puteli siis kyseessä. Hintaluokassaan mielestäni parasta konjakkia.

Hullaannuin myös Torresin 20yo brandiin, joka mielestäni hakkaa kaikki -Vsop konjakit mennen tullen kunhan vai lasia hiukan lämmittää. Tuli muuten otettua lasi Torresin 10yo brandiä saunaan, ymmärrän nyt miksi jotkut ihmiset käyttävät huumeita. Ah mikä kokemus! Suosittelen (siis brandiä saunassa, en huumeita)  ;)

Kellään muuten tietoa kaupasta mistä sais Torresin brandejä ja tuota Hennesyn konjakkia kohtuu hintaan? Tarttis hiukan Jouluksi...

Asiasta neljänteen, laivamatkalla tuli maisteltua Otardin XO ja Martelin XO konjakkeja. Molemmat olivat karvaita pettymyksiä, jotenkin tasapainottomia. Siihen hintaan pitäisi saada kyllä jo niin hyvää tavaraa, että maistuisi minunkin suussani paremmalta, kuin joku 30e brandit/konjakit. >:(

Jarimilla kokemusta ihan normaalista Cardenal Mendoza brandistä? Siis tossa 30e hintaluokassa olevasta tuotteesta.

Joulua odotellessa...

Gaissa (16.12.2009 11.05.30)

Kaverit päättivät, että opettajalle hankitaan joululahjaksi nimenomaan konjakkia. Hankinta jäi minun vastuulleni. Koskapa en ymmärrä konjakeista yhtään mitään, kyselen arvon raadilta pikaista vinkkiä noin 50-70 euron hintaisen konjakin suhteen. Hankinta tehdään paikallisen a-marketin valikoimista.

Ize (16.12.2009 11.24.56)

Omaan suuhun on ~50€:n haarukasta parhaiten sopinut tuo Bastard .. eiku Braastad XO.  :)

Itseasiassa tuo parhaita konjakkeja mitä olen maistanut, joskin kokemuksia on vain <100€:n tuotteista.

Marko76 (16.12.2009 11.35.55 last edit 16.12.2009 11.36.18)

quote[586B74110 (link)]:
Omaan suuhun on ~50€:n haarukasta parhaiten sopinut tuo Bastard .. eiku Braastad XO.  :)

Itseasiassa tuo parhaita konjakkeja mitä olen maistanut, joskin kokemuksia on vain <100€:n tuotteista.

Toinen ääni tälle tuotteelle. Toiselle sijalle kipuavat Meukowin tisleet.

JS (16.12.2009 16.24.09)

Ääneni saa Larsen XO. Sijoittuu mainitsemaasi hintaluokkaan.

Stuju68 (24.8.2011 8.21.31)

Maistelin tuossa Barbadillo BB Brandy de Jerez Soleraa sherry tynnyrissä ollutta espanjalaista. Löytyy alkon tilausvalikoimasta alle 21€ todella miellyttävä tuttavuus suosittelen kokeilemaan, eikä ole hinnalla pilattu.

DavidL.Roth (14.10.2012 7.25.33)

Ystävät hyvät, suositelkaa mielestänne hyvää ja jopa konjakille pärjäävää VSOP ja XO brandyä tämän sivuston valikoimasta:

http://www.viinarannasta.ee/articlesr.php?sid=12&gid=8

-DavidL.Roth-

JaRiMi (14.10.2012 11.53.26)

Tuo Jaime I (primero) on laadukas espanjalainen brandy, vaikka poikkeaakin makuprofiililtaan suuresti konjakeista. Se antaa ainakin kuvan siitä, miltä espanjalainen laatubrandy maistuu. Torres 20 on edullisempi, mutta melko laadukas sekin.

DavidL.Roth (14.10.2012 20.56.20)

Entäpä jos etsii samaa makuprofiilia kuin konjakeissa, mitä suosittelette siinä tapauksessa tuosta valikoimasta?

-DavidL.Roth-

spam (11.3.2013 14.47.10)

Kellään kokemuksia Armenian brandyistä? Ei ole alkossa näkynyt hyllyissä. Käsittääkseni ovat arvostettuja asiantuntioiden joukossa.
Lähetin äsken alkoon viestiä jotta saataisiin valikoimaan. Saa nähdä tuleeko... :)  

mja (23.5.2013 17.17.06)

En ole mikään henkeen ja vereen brandy-mies, mutta jotain edullista yleensä kaapista löytyy niille makurajoitteisille vieraille, joille eivät loistavat viskit maistu. Olen viime aikoina urautunut edullisemman pään Alko-ostoksissani Concorde XO:hon. Vieläkö kannattaa jatkaa etsimistä, vai onko tämä se hinta-laatusuhteeltaan absoluuttisesti paras? ;)

Paw (25.5.2013 16.28.04)

Viime aikoina brandyrintamalta on maistunut Ibis X.O., jossa on omaan makuun mukavasti pehmeyttä ja makua. Jotenkin olen itse jämähtänyt tähän, vaikka todennäköisesti parempaakin olisi tarjolla jos vain jaksaisi kaivaa...

Viltzu (11.1.2014 21.45.53)

Ei ole tullut maistettua brandyjä ikinä mutta nyt alkoi kiinnostamaan kun viskikin on alkanut maistua. Duunista sain asiakkailta tänä Jouluna 3 pulloa ja laitoin ne tuonne kaappiin muiden juotavien joukkoon. Concorde XO, Meukow VS ja Braastad VS ovat nuo pullot. Onkohan noista yhtään mihinkään?

Säilyykö muuten brandy samalla tavalla kuin viskikin? Ettei mene heti pilalle jos avaa pullon?

Mushinico (11.1.2014 21.57.37)

quote[47787D656B64110 (link)]:
Ei ole tullut maistettua brandyjä ikinä mutta nyt alkoi kiinnostamaan kun viskikin on alkanut maistua. Duunista sain asiakkailta tänä Jouluna 3 pulloa ja laitoin ne tuonne kaappiin muiden juotavien joukkoon. Concorde XO, Meukow VS ja Braastad VS ovat nuo pullot. Onkohan noista yhtään mihinkään?

Säilyykö muuten brandy samalla tavalla kuin viskikin? Ettei mene heti pilalle jos avaa pullon?

Enpä juuri noista tiedä, mutta kyllä ne säilyvät. Samalla tavalla pystyasennossa säilytettäviä, kuin viskitkin.

Viltzu (18.1.2014 21.48.34)

Tuli avattua tuo Meukow VS.

T: rusinaa, luumua, ja jotenkin tuon sokerin määrän haistaa, on niin makeat aromit.

M: tammea, vanilijaa, sokeria, aika kevyt

Eka brandy (tai tämähän on konjakkia) ja ihan hyvältä maistuu kyllä. Helppoa juotavaa. Ei tosin ole ollenkaan yhtään niin monimuotoista kuin viski. Jotenkin mehumaista vaikka 40%

magezi (24.9.2014 12.46.35)

Mitäs te viskiviisaat sanoisitte Carlos 1 prändystä, Torresin kakskymppisen kanssa samaa hinta luokkaa. Jotensakin kyllästyttää tuo pitkäripaisen ranskalaispainotteinen valikoima. Espanjan tummat maut lämmittää kivasti pohjolan kylmyydessä. Suosituksia espanjalaisista kiitos, Torresin kymppi vei sytämein

McBear (24.9.2014 15.21.45)

Carlos I on kelpo brändy, konjakkimaisen pehmeä. Sen rinnalla maistoin Gran Duque D'Albaa, joka olikin oikein herkullisen hedelmäinen ja mausteinen espanjalainen brändy. Carlos I oli sen rinnalla hieman tylsähkö, konjakkimainen juoma.

Lepanto PX Solera Gran Reservaa voin myös suositella. Paras maistamani brändy on kuitenkin ollut Torresin Jaime I, joka on todella elegantti mutta silti mausteinen. Eipä tee mieli enää sen jälkeen hukata rahoja ranskalaisiin...

magezi (24.9.2014 21.41.31)

Tuolta tilausvalikoimasta löytyy Torres 20 ja tuo Carlos. Täytyy kokeilla kumpaakin, mitä noita tutkiskelin netistä. Torres on pannutislattua kahdesti, carlosista en tiedä. Jossakin mainittiin Torresin kypsyvän limousinin tammessa, Carlos taas Amerikan tammessa, ilmeisesti entisessä sherrytynnyrissä. Carlosissa on yhden sivuston mukaan lisätty erilaisia mausteita, kuten kuivattu luumu tms ennen kypsytystä. Eri rypäleistäkin ovat, Torres on parellada, ugni blanc ja Carlos airen rypälettä. Pakkohan nuo on testata! Keski ikä kai kummassakin noin kymmenen vuotta solerassa.

magezi (11.2.2016 15.46.13)

https://www.cognac-expert.com/cognac-ages

Konjakkien ikämerkinnästä linkitin, kun huomasin plaraillessa että XO merkintä onkin juuri muuttunut. Nuorin tisle onkin kymppivuotiasta. Jokohan alkon hyllyssä siis on tämän määritelmän mukaisia konjakkeja ja onko maku muuttunut erilaiseksi vanhoilla merkeillä. Vai olisiko niin, että XO konjakeissa ylipäätään alle kymppivuotiasta on niin vähän, ettei se makuun juuri vaikuta. Aika iso muutos kyl.
Tai siis kun kerran on muuttunut niin pitäisihän ne olla sitten olla sen mukaisia.

Vode (11.2.2016 20.58.37)

Tuo sääntömuutos on sovittu jo kauan (10 vuotta?) sitten eli varmaan voisi olettaa, että sen astuessa voimaan vissiin huhtikuussa, ovat myynnissä olevat tuotteet sen mukaisia. Ellei jostain löydy vielä vanhaa varastoa.

Tisleen ikä lasketaan aina huhtikuusta eteenpäin (sadonkorjuu syksyllä, käyminen, tislaus ennen oliko se maaliskuun loppua).

magezi (11.2.2016 21.15.01)

quote[70696263060 (link)]:
Tuo sääntömuutos on sovittu jo kauan (10 vuotta?) sitten eli varmaan voisi olettaa, että sen astuessa voimaan vissiin huhtikuussa, ovat myynnissä olevat tuotteet sen mukaisia. Ellei jostain löydy vielä vanhaa varastoa.

Tisleen ikä lasketaan aina huhtikuusta eteenpäin (sadonkorjuu syksyllä, käyminen, tislaus ennen oliko se maaliskuun loppua).

Jeps, ajattelin vaan kun xo konjakkeja joita on tehty vaikkapa sata vuotta entisen säännln mukaan, että muuttuuko tuotteen maku nyt. Ei varmaan oleellisesti kuitenkaan koska sutä nuorta osuutta on luultavasti varsin vähän. Toinen mikä tuli mieleen on, että nostaako hintaa. Kuhan pähkäilin,

eläväpullo (31.8.2017 15.06.09)

En tiedä, olisiko pitänyt mennä brandy- vai likööriosastolle, mutta lasissa 7 tähden metaxaa, jota kaveri kovasti hehkutti. Tuomio: on kyllä viskiharrastajalle ihan kauheaa kuraa verrattuna ihan mihin tahansa blendiinkin. Todella keinotekoisen karkkimakeaa. En tiedä sokerin määrästä, mutta sitä on pakko olla paljon. Ihan kiva voisi olla maistaa sokeroimattomana ja tynskävahvana. Joka tapauksessa suosittelen välttämään.

Peat (31.8.2017 19.38.30 last edit 31.8.2017 19.39.50)

Puistattaa jo pelkkä ajatuskin tuosta juomasta :)