Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1 2 3 4 
Send Topic Print
Foorumisofta uusiksi? (Read 35219 times)
MashTun
Sata plakkarissa

Joensuu
Re: Foorumisofta uusiksi?
Reply #45 - 19. Dec 2014 at 09:32

Vanhalle on joskus nuoret kertoneet, että isoilla kirjaimilla foorumeille kirjoittaminen on epäkohteliasta huutamista. Ehkäpä se ei ole tässä keskustelussa ollut tarkoitus.

Joka tapauksessa Whiskylle on varmasti käynyt selväksi, että jotkut haluavat uudistuksia. Yhtä lailla ja moneen kertaan kaikille on käynyt selväksi, että foorumin ylläpito on harrastus. Tilanne on vain hieman kiusallinen, sillä foorumi on saanut viskinharrastajien keskuudessa aseman, johon kohdistetaan vaatimuksia enemmän kuin on ehkä aiheellista. Jos Whisky harrastaa vaikka laskettelua, kukaan ei tule vaatimaan häneltä suksikaluston päivittämistä.

Ehkä jonkinlainen ulostulo ylläpitäjältä olisi tarpeen, eli omien tulevien askelmerkkien kertominen. Sen jälkeen uudistusmieliset voisivat tehdä omat johtopäätöksensä. Siihen saakka kuitenkin joulurauhaa kaikille.  
Back to top

IP Logged
Triage
Sata plakkarissa

Reply #46 - 20. Dec 2014 at 17:43

No kerronpa omankin mielipiteeni, vaikkei kukaan sitä kysykään/kaipaakaan..  ;)

Mua ei varmasti lasketa aktiivisten käyttäjien joukkoon tällä sivustolla, vaikka oikeasti kyllä käyn sivuilla joka päivä. Kirjaudun omalla nimimerkillä tosin vain ehkä kerran kuussa. Ja ihan yksittäisiä kommentteja heitän hattuni pohjalta.

Mutta foorumin uudistukseen mun suhtautuminen on tyyliä "ihan sama, jos jotain parantuu, niin ilomielin, mutta kunhan mun itse ei tarvitse mitään erityistä asian eteen tehdä". Tokikin olen valmis jos tarvetta siihen löytyy, mutta moderoinnin tyyppinen sitoituminen ei ehkä ole omalla kohdalla aiheellista.

Mutta jos joltakin siihen paukkuja löytyy, (ennemmän kuin sivuston nykyiseltä "omistajalta"), niin miksei yhteistyöllä tästä saisi vieläkin toimivampaa.

Toki jos sivusto edelleen halutaan pitää yhden miehen harrastuksena, niin ihan ok sekin. Voihan näitä sivustoja perustaa kuka tahansa, mutta tosiaan onhan tällä foorumilla jo melkoinen merkitys Suomen viskihistoriassa! Myöntäkää pois!!!

Eli "töpseli seinästä ja sivusto pimeäksi" vaihtoehtoa ei varmasti halua kukaan!
Back to top

IP Logged
Mushinico
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #47 - 20. Dec 2014 at 18:33

Triage wrote on 20. Dec 2014 at 17:43:
No kerronpa omankin mielipiteeni, vaikkei kukaan sitä kysykään/kaipaakaan..  ;)

Mua ei varmasti lasketa aktiivisten käyttäjien joukkoon tällä sivustolla, vaikka oikeasti kyllä käyn sivuilla joka päivä. Kirjaudun omalla nimimerkillä tosin vain ehkä kerran kuussa. Ja ihan yksittäisiä kommentteja heitän hattuni pohjalta.

Mutta foorumin uudistukseen mun suhtautuminen on tyyliä "ihan sama, jos jotain parantuu, niin ilomielin, mutta kunhan mun itse ei tarvitse mitään erityistä asian eteen tehdä". Tokikin olen valmis jos tarvetta siihen löytyy, mutta moderoinnin tyyppinen sitoituminen ei ehkä ole omalla kohdalla aiheellista.

Mutta jos joltakin siihen paukkuja löytyy, (ennemmän kuin sivuston nykyiseltä "omistajalta"), niin miksei yhteistyöllä tästä saisi vieläkin toimivampaa.

Toki jos sivusto edelleen halutaan pitää yhden miehen harrastuksena, niin ihan ok sekin. Voihan näitä sivustoja perustaa kuka tahansa, mutta tosiaan onhan tällä foorumilla jo melkoinen merkitys Suomen viskihistoriassa! Myöntäkää pois!!!

Eli "töpseli seinästä ja sivusto pimeäksi" vaihtoehtoa ei varmasti halua kukaan!

Samaa mieltä. Miksi muuten kirjaudut omalla nimimerkillä vain satunnaisesti? Itse olen valinnut pysyvän kirjautumisen, eli ei tarvitse kirjautua lainkaan (ellei evästeitä ym tyhjennä joskus).

Itselläni on toki tullut mieleen perustaa foorumi, mutta koska täällä on jo niin paljon tietoa ja koska se vaatisi kaikille muille nykyisille käyttäjille vaivaa (uudet kirjautumiset ym), niin homma on toistaiseksi jäänyt. Olisi tietenkin paljon fiksumpaa kehittää tätä foorumia eteenpäin, ennen minkään uusien perustamista.
Back to top

WWW   IP Logged
Triage
Sata plakkarissa

Reply #48 - 20. Dec 2014 at 18:41

Mushinico wrote on 20. Dec 2014 at 18:33:
Miksi muuten kirjaudut omalla nimimerkillä vain satunnaisesti? Itse olen valinnut pysyvän kirjautumisen, eli ei tarvitse kirjautua lainkaan (ellei evästeitä ym tyhjennä joskus).

Työ/koti/yms koneita/laitteita joilla sivustolla surffailen on enemmän kuin 2 käden sormia...   Wink
Back to top

IP Logged
Havis
Sata plakkarissa

Reply #49 - 28. Dec 2014 at 09:35

Eikun juu, nythän se tulikin mieleen salaman lailla miks suurin osa nykyfoorumeista kannattaa modernisoida.

Nykyinen käyttöliittymä ei sovi kovinkaan hyvin mobiili- ja tablettilaiteiden kosketusnäyttö pohjaiseen selaamiseen.

Painikkeiden ja muiden kontrolliosien olisi oltava suurempia jotta käyttö sormilla huitomalla olisi mukavampaa.

Itse en vielä ole tätä huitojakäyttäjäryhmää, mutta täällä kun on muitakin, niin varmasti muutoksesta hyötyjiäkin on ihan riittämiin.
Back to top

IP Logged
badger
Sata plakkarissa

Kuopio
Reply #50 - 28. Dec 2014 at 18:04

Itse siirryin taannoin lukemaan foorumia RSS syötteen läpi Feedlyllä. Uudet keskustelut selaa läpi nopeasti luurilla/tabletilla/tietokoneella. Feedlyyn kun kerää mielenkiintoiset blogit, yms. uutislähteet, niin pysyy mukavasti kärryllä uusista kirjoituksista ja sivustoilla hyppimiseen ei kulu enää turhaa aikaa.

Takin kääntöpuoli asiassa on se, että ainakin itsellä se on tappanut sen vähäisen aktiivisuuden kirjoittelun suhteen tällekin foorumille.

Mitä foorumisoftan uusimiseen tulee, niin uudet softat varmasti mahdollistaisivat uusia asioita kuten Mushi on tuonut aiemmin esille. Isoin ongelma on mielestäni se, että tunnusten saaminen kestää turhan pitkään tällä hetkellä.

Sen verran tutkin softan päivittämistä vuoden päivät sitten, että migraatio uuteen softaan ei ole ihan triviaali asia johtuen siitä, että nykyversio YaBBista käyttää tietovarastonaan hajasaantitiedostoa relaatiotietokannan sijaan --> tarvitaan ainakin kaksi konversioita tietokannasta. Homma vaatii aikaa, osaamista ja omistautumista asialle. Hommaan saattaa palaa helposti kymmeniä tunteja. Ainakaan itsellä ei riitä vapaa-aika sellaiseen. Mieluummin käyttää ajan itse harrastamiseen.

Whiskylle kiitos siitä, että on nähnyt aikaa, vaivaa ja omaa rahaa siihen, että foorumi on edelleen pystyssä!
Back to top

IP Logged
MrBeam
Viisisataa rikki

Vyötärö
Reply #51 - 03. Jan 2015 at 01:13

Mushinico wrote on 18. Dec 2014 at 19:23:
....Koko tämä uudistusvimma itselläni on lähtenyt liikkeelle siitä, että tämä foorumisofta ei veny mihinkään edellisen viestini toimintoihin ja näitä rajoituksia tulee vastaan lisää – ei tämä ajan kanssa tästä parane ja edelleen TÄMÄ ON PÄIVITETTÄVÄ JOKA TAPAUKSESSA ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN.

Henkilökohtainen mielipide: ei ole missään tapauksessa pakko päivittää milloinkaan. Ja koska en jaksa nyt muualle kirjoittaa, niin sanottakoon Balvenie 16 Triple Caskin olleen pitkästä aikaa varsin makoisan noin viskinä.
Back to top

IP Logged
Viltzu
Sata plakkarissa

Espoo
Reply #52 - 31. Jan 2015 at 12:24

Tulipa vaan mieleen sellainen että johtuukohan se tästä softasta kun esim. yrittää laittaa älypuhelimella tai tabletilla otettuja kuvia tänne niin heittää ne väärinpäin tai aivan liian isoina että joutuu jollain kuvanmuokkausohjelmalla käsittelemään ensin?
Back to top

IP Logged
Mushinico
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #53 - 31. Jan 2015 at 13:41

Viltzu wrote on 31. Jan 2015 at 12:24:
Tulipa vaan mieleen sellainen että johtuukohan se tästä softasta kun esim. yrittää laittaa älypuhelimella tai tabletilla otettuja kuvia tänne niin heittää ne väärinpäin tai aivan liian isoina että joutuu jollain kuvanmuokkausohjelmalla käsittelemään ensin?

Johtuu.
Back to top

WWW   IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #54 - 31. Jan 2015 at 15:29

Mushinico wrote on 31. Jan 2015 at 13:41:

Johtuu.

Heh, voihan asian noinkin kasittaa Smiley

Itse asiassahan homma johtuu siita, etta kuva on alkuperaisena todella iso nykyisiin nayttoruutuihin: Esim. 15 megapikselin kuvan resoluutio on 4492 x 3328, joka kieltamatta nayttaa isolta ilman pienennysta.

Jotkut softat ovat sellaisia, etta ne pienentavat kuvan automaattisesti joko A) nayttaen kuvan ensin ruutuun "sopivana" (jos kuvaa klikkaa, se nakyy sitten taysikokoisena) tai B) muuntaen automaattisesti jpg:n ohjelmaan annetun asetuksen mukaiseksi - esim. max 1000 pikselia isommalta reunaltaan. Toisaalta eipa ole iso temppu vaihtaa kuvan kokoa jos yhtaan osaa kuvankasittelya jollain simppelilla ohjelmalla.

Onko syy ohjelman, kuvan vai kayttajan? Siinapa kysymys...Riippuu kai nakokulmasta sitten mita syyttelee kukin. Itse haluan valita koon jossa kuva nakyy.
Back to top

Humalat ja maltaat, humalat ja maltaat...
  IP Logged
Viltzu
Sata plakkarissa

Espoo
Reply #55 - 31. Jan 2015 at 16:15

No olen muilla foorumeilla tottunut siihen että sovittaa kuvan koon automaattisesti sopivaksi. Täällä se tekee kuvien lisäämisen sellaiseksi ettei paljon huvita kuvia laittaa.

Ja kun on tottunut että melkein kaikkialle muualle voi kuvan laittaa suoraan tekemättä mitään muokkauksia niin en jaksa sellaista harrastaa täälläkään.
Back to top

IP Logged
Mushinico
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #56 - 31. Jan 2015 at 16:35

JaRiMi wrote on 31. Jan 2015 at 15:29:
Mushinico wrote on 31. Jan 2015 at 13:41:

Johtuu.

Heh, voihan asian noinkin kasittaa Smiley

Itse asiassahan homma johtuu siita, etta kuva on alkuperaisena todella iso nykyisiin nayttoruutuihin: Esim. 15 megapikselin kuvan resoluutio on 4492 x 3328, joka kieltamatta nayttaa isolta ilman pienennysta.

Jotkut softat ovat sellaisia, etta ne pienentavat kuvan automaattisesti joko A) nayttaen kuvan ensin ruutuun "sopivana" (jos kuvaa klikkaa, se nakyy sitten taysikokoisena) tai B) muuntaen automaattisesti jpg:n ohjelmaan annetun asetuksen mukaiseksi - esim. max 1000 pikselia isommalta reunaltaan. Toisaalta eipa ole iso temppu vaihtaa kuvan kokoa jos yhtaan osaa kuvankasittelya jollain simppelilla ohjelmalla.

Onko syy ohjelman, kuvan vai kayttajan? Siinapa kysymys...Riippuu kai nakokulmasta sitten mita syyttelee kukin. Itse haluan valita koon jossa kuva nakyy.

En tiedä tuliko tuossa apuja alkuperäiseen kysymykseen, mutta tosiaan nykyaikaiset foorumisoftat ei paljoa vaadi kuvien esikäsittelya, vaan osaa hoitaan asian automaattisesti. Osaan tietenkin itse (kuten varmaan suurin osa) käsitellä kuvakoot jne, mutta jos kännykästä lähettää kuvan ja foorusofta ei sitä osaa sen kummemmin käsitellä (vaan näyttää kuvan esim. väärin päin), niin kyllä se foorumista johtuu eikä käyttäjästä. Tämä on ainoa foorumi jossa olen kuviin törmännyt jotka on 90 astetta vinksallaan.
Back to top

WWW   IP Logged
Whisky
Administrator

Helsinki
Reply #57 - 08. Feb 2015 at 11:33

badger wrote on 28. Dec 2014 at 18:04:
Sen verran tutkin softan päivittämistä vuoden päivät sitten, että migraatio uuteen softaan ei ole ihan triviaali asia johtuen siitä, että nykyversio YaBBista käyttää tietovarastonaan hajasaantitiedostoa relaatiotietokannan sijaan --> tarvitaan ainakin kaksi konversioita tietokannasta. Homma vaatii aikaa, osaamista ja omistautumista asialle. Hommaan saattaa palaa helposti kymmeniä tunteja. Ainakaan itsellä ei riitä vapaa-aika sellaiseen. Mieluummin käyttää ajan itse harrastamiseen.

Amen!

Jos ihan rehellisiä ollaan, on oma viskiharrastaminenkin muuttunut viimeisen muutaman vuoden aikana vähemmän aktiiviseksi ja myönnän suoraan, että se näkyy myös ylläpitoinnon laantumisena. Mitä suoranaiseen moderointiin tulee, ei sitä tällä foorumilla ole juurikaan tupattu tekemään. Foorumi kun on aika hyvin moderoinut itse itsensä, mitä nyt välillä on tullut joitain turhia purkauksia ja henkilökohtaisuuksia poistettua.

Tässä ketjussa on ollut monia hyviä kommentteja myös siitä, että foorumit elävät tietynlaista sykliä. Itsekin useamman eri aiheita käsittelevän foorumin jäsenenä tämä on tullut huomattua.

Tällä hetkellä tilanne on oikeasti se, että ellei joku tietokantaguru halua ottaa konversiota hoitaakseen ja vielä aivan ilmaiseksi, niin foorumisofta on mikä on. Vaihtoehtona on aloittaminen täysin tyhjältä pöydältä rekisteröitymisineen kaikkineen ja pistää vain vanha forumi lukkoon. En oikein usko, että se palvelisi tämän homman tarkoitusta.

Seurauksena olisi ainakin oman ajatusmallini mukaan se, että uudelle foorumille saataisiin vain murto-osa edes jollain tapaa aktiivisista käyttäjistä ja kaikki tämä entinen painuisi ajan mittaan unholaan. Totta on myös se, että kun foorumi aikanaan perustettiin, ei maailma ollut täynnä blogimoottoreita, jotka on helppo ottaa käyttöön. Eikä myöskään aktiivisia viskibloggaajia. Jos sellaiseen olisi aikanaan ollut mahdollisuus, on hyvin todennäköistä ettei koko foorumia olisi koskaan syntynytkään.

Koko foorumin muinainen syntytarinakin oli melkoista sattuman kauppaa. Vaadittiin nimittäin flattia tietokantaa käyttävä softa, joka pyörisi antiikkisilla palvelimilla ilman mitään kummempia tietokantaplugareita. Sen jälkeen foorumi ja sivusto on toki muuttanut toiselle palvelimelle, mutta silloin kun muutto tapahtui, ei silläkään palvelimella vielä foorumisoftat kunnolla pyörineet.

Pitkälti muuttaminen uudelle alustalle on kiinni siis Martti Servon laulun sanoja lainaten "Mikä on kun ei taidot riitä", mutta siihen jatkaakseni myös "Mikä on kun ei onnistu".

Montaa tapaani voisin parantaa - niin on vaimokin sanonut. Ehkäpä se mikä nyt ensimmäisenä tulee mieleen, on uusien käyttäjien nopeampi rekisteröinti.

Annamme keskustelun jatkua ja jos sieltä joukosta niitä vapaaehtoisia tietokantakonvertoijia löytyy, niin kertokaa toki. Ja mitä niihin kuvien postaamisiin tulee, niin jokainen 15 megainen kuva tällä foorumilla syö maksullista kaistaa 15 megan verran joka kerta kun sen avaa. Samoin se syö tilaa maksullisesta tallennustilasta.

Ai niin... se 70 euron lasku muuten kolahtaa taas hetkellä minä hyvänsä sähköpostiin...

Jään odottelemaan paskamyrkyä. Onneksi vaatteeni ovat teflonia.
Back to top

-=Antti "Whisky" Tuurala=-
WWW   IP Logged
malttivaltti
Sata plakkarissa

Reply #58 - 09. Feb 2015 at 13:45

Pahoittelut siitä, etten jaksa laiskuuttani lukea ketjua läpi, mutta... Itselläni foorumi toimii moitteetta laitteesta riippumatta. Mikäli mitään tietosuojaongelmia ei ole, olen sangen tyytyväinen nykytilanteeseen.
Back to top

IP Logged
Pages: 1 2 3 4 
Send Topic Print