Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1
Send Topic Print
Tennessee viskit (Read 3445 times)
Vode
Viisisataa rikki

Espoo
Tennessee viskit
03. Nov 2011 at 13:51

Terveisiä Tennesseestä (tai oikeastaan olen jo Mississipin puolelle ehtinyt matkaa tekemään)! Olen tässä pienenellä road tripillä kohti New Orleansia ja kuinka ollakaan, eksyin pariin Tennesseen tislaamoon.. Jenkki-bourbonit eivät koskaan ole olleet suuria suosikkejani, mutta aina pitää olla valmis oppimaan ja kokeilemaan.

Tennesseen viski on periaatteessa bourbonia, joka tislauksen jälkeen vielä siivilöidään vaahterapuusta poltettujen hiilien läpi. Tisle valuu hiljalleen valtavien hiilitankkien läpi ja  tämä prosessi poistaa erilaisia epäpuhtauksia -- tuloksena on erinomaisen pehmeä bourbon.  Raaka-aineina on maissi (80+%), ruis ja mallas. Tuontantoprosessi oli muuten aika tuttua, joskin käymisvaihetta hieman boostataan laittamalla sekaan aikaisemmesta tislauksista jäänyttä tislettä.

Tennesseessä on kaksi perinteistä tislaamoa, joista ensimmäinen vierailemani oli George Dickel, mistä en ollut ennen matkaa kuullutkaan. Ei ole kovin moni muukaan, sillä olin aamulla ainoa turisti ja sain aika persoonallisen visiitin. Olin edellisenä iltana maistanut baarissa heidän perustuotettaan No. 8, joka oli varsin hyvä Bourbon. Nyt on motellin mukissa tislaamolta ostamaani Barrel Selectiä. Välissä on vielä No. 12.

Tämä barrel select on pehmeää kuin hyvä konjakki, mutta bourbonin makupaletilla. Ehdoton laatutuote, joskaan ei ihan minun makuuni (bourbonin yleiset synnit eli ylenmääräinen vanilja ja makeus). Parhaita maistamiani jenkkejä kuitenkin. Hintaa $39.98 eli aika halpaa tislaamon parhaaksi viskiksi.

Dickel on Diageon omistama ja kyselin varovaisesti oppaalta, että onko se hyvä asia. Opas ei ensin edes tajunnut kysymystäni, mutta kun kerroin hieman esimerkkejä Skotlannista, niin johan alkoi tarinaa tulla. Kuulema isäntä ei ole liikaa sorkkinut vaan tuotantoa tehdään rauhalliseen ja perinteiseen tahtiin laadusta tinkimättä.

Toinen kohde oli tietysti Jack Daniels. Maailman suurimpia tislaamoita ja meno sen mukaista. 20+ hengen turistiryhmä, ammattiopas ja siten hieman sieluton kierros. Hyvä setti silti, mutta maistelu jäi väliin, koska Jack Danielsin kotikunta on raitis -- alkoholia ei saa myydä tai tarjoilla! Lakia on aikanaan muutettu siten, että alkoholia saa tehdä ja tislaamo saa myydä muistoesineitä (kuten viskipullon vierailijoille), mutta esim. maistelua ei voinut järjestää.

Molemmat tislaamot jättävät iän mainitsematta, sillä Bourbon kypsyy skotteja nopeammin ja tynnyrit sekoitetaan ja pullotetaan, kun ne ovat valmiita. Jack Daniels ilmeisesti kypsyttää 4 - 7 vuotta ja Dickel hieman kauemmin -- barrel selectissä on aina 12 vuotiaita tisleitä. Kuulema 15 vuoden jälkeen laatu kärsii.

..vode
Back to top

IP Logged
Pages: 1
Send Topic Print