Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1
Send Topic Print
Edinburgin tislaamot (Read 3199 times)
Gooner
Varttitonnari

Joensuu
Edinburgin tislaamot
07. Apr 2011 at 22:25

Jokaisen viskinystävän suora lento Lontoosta Hesaan kulkee Skotlannin kautta, niin myös minun. Vietin pari päivää Edinburgissa ja tutustuin kahteen lähellä olevaan tislaamoon.
Glenkinchie: Matka Edistä ei ole pitkä, mutta paikallisbussilla se vie yli tunnin, joten varatkaa aikaa tai rahaa taksiin. Tislaamo on lähellä Pencailtlandin kylää. Siellä on kohtuullisen hyvä näyttely, mutta Diageon tapaan kuvaaminen tourilla on kielletty, tosin opas sanoi kääntävänsä välillä selän.
Otin Flavours tourin 10 punnalla. Kierroksen erikoisuus on, ettei varastoa pääse katsomaa. Tastingissa tarjottiin omia juomia, eli 12 yo, dist.ed ja vain tislaamolta saatava cs. Lisäksi oli tarjolla muita firman viskejä, joista itse maistoin Glen Speyn ja Royal Lochnagarin. Kaupassa on tarjolla laaja valikoima firman viskejä. Väki on ystävällistä ja sain yhdeltä autokyydin lähemmäksi kaupunkia, josta pääsi nopeampaan bussiin. Julkisilla likkuen vierailu vie 4-5 tuntia.  
Tullibardine: Junalla Stirlingiin ja bussilla tai taksilla perille. Minut taksi vei ensin väärälle tislaamolle ja myöhästyin kierrokselta, mutta se kääntyi onneksi, sillä olin ainoa tourilla ja oppaana oli itse päätislaaja.
Juttelimme kierroksella kaikesta viskipisnekseen liittyvästä. Oikein mukava heppu. Bonded touriin (15 £) kuului tastingissa : Aged Oak    (8 yo), 1998 vint. (20 yo), banyols ( 12 yo wood fin.), ja 1992 cs (18 yo), joista sherrytynnyrissä kypsynyt 1998 sopi parhaiten minun makuun. Näyttelyä ei ole, mutta kahvio on hyvä ja siellä myydään useaa versioita tislaamon omasta oluesta. Julkisilla liikkuen reissuun pitää varata puoli päivää, mutta se kannattaa.
Back to top

Karjalan mail viskikägöset kukkuu...
  IP Logged
Villain
Satasta kohden
**

Re: Edinburgin tislaamot
Reply #1 - 07. Apr 2011 at 22:57

Gooner wrote on 07. Apr 2011 at 22:25:
1998 vint. (20 yo)

Tarkoittanet 1988. Itse olen myös ainakin kerran onnistunut tuon jostain syystä kirjoittamaan ysikasiksi; kai noita 80-luvun vintageja ei ole tarpeeksi kaapissa 90-lukulaisiin verrattuna, niin helposti lipsahtaa vanhemmatkin ysärin puolelle, tai jotain.

-V
Back to top

IP Logged
Gooner
Varttitonnari

Joensuu
Reply #2 - 08. Apr 2011 at 09:28

Totta puhelet. Täytyykin olla 1988. Ysikasi ei olisi edes mahdollinen. koska tislaamo lepäsi silloin.
Back to top

Karjalan mail viskikägöset kukkuu...
  IP Logged
POP
Viisisataa rikki

Reply #3 - 08. Apr 2011 at 13:52

Gooner wrote on 08. Apr 2011 at 09:28:
Totta puhelet. Täytyykin olla 1988. Ysikasi ei olisi edes mahdollinen. koska tislaamo lepäsi silloin.

Jos tislaamo ei olisi levännyt tuolloin, niin olisiko se 1998, 20yo, sittenkään mahdollinen? Wink
Back to top

WWW   IP Logged
Pages: 1
Send Topic Print