Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1 2 
Send Topic Print
Rosebank 20 yo, Douglas of Drumlanrig, 1990/2010 (Read 14335 times)
Gaissa
Sata plakkarissa

Rosebank 20 yo, Douglas of Drumlanrig, 1990/2010
14. Feb 2011 at 20:12

Tänne faktoja, mielipiteitä ja nuotteja tästä mielenkiintoisesta pullotteesta.

Rosebank 20 yo, Douglas of Drumlanrig Distilled at Rosebank Distillery, March 1990. Selected and bottled by Langside Distillers, October 2010. Cask reference LD 6326. Cask type refill hogshead. 55.6 %, 700 ml, 180 bottles. Un-chill filtered, at natural colour. By Appointment to Malt Whisky Association of Finland.

Ja ensimmäinen kysymys: oliko kyseessä pieni tynnyri vai menikö osa tynnyrin sisällöstä muille markkinoille?
Back to top

« Last Edit: 14. Feb 2011 at 21:22 by Gaissa »  
  IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Re: Rosebank 20 yo, Douglas of Drumlanrig, 1990/2010
Reply #1 - 15. Feb 2011 at 01:52

Gaissa wrote on 14. Feb 2011 at 20:12:
Ja ensimmäinen kysymys: oliko kyseessä pieni tynnyri vai menikö osa tynnyrin sisällöstä muille markkinoille?

20 vuoden jälkeen koko tynnyri pullotettiin Suomea varten, ja 4 keissiä hävisi. Miksi luulet että osa tynnyristä meni muualle?
Back to top

Humalat ja maltaat, humalat ja maltaat...
  IP Logged
POP
Viisisataa rikki

Reply #2 - 15. Feb 2011 at 11:53

Teksti "Cask type refill hogshead" kertoo jo aika paljon, eli tynnyrin noin koon, koska tynnyreitä uudelleen kasataan tarkkaa litra määrää ei voi kertoa, mutta yleisesti nämä ovat 200-225 litraisia. Pullomäärään taas vaikuttaa moni asia eli tarkka koko ja haihtuminen, (jos tynnyriin laitettu new make on 63,5% on siinä siis 1/3 vettä, kypsymisen aikana lämpötila vaikuttaa alkoholi % kun taas veden osuuteen/haihtumiseen ilmankosteus etc) koska jokainen tynnyri käyttäytyy uniikisti voi vierekkäinen 20-vuotta majailleet tynnyrit sisältää hyvinkin erilaista viskiä ja eri määrän, vaikka lähtöpiste olisikin "identtinen". Yleisesti hogsheadeista tulee +/- 200 pulloa, joskus jopa 300 pulloakin. Refill taas on yleisnimitys 2nd, 3rd, 4th filleistä, jotkut yhtiöt käyttävät tätä käytännössä aina, kun kyse ei ole 1st fillistä, jotkut taas silloin kun kyseessä on esim 3rd fill, koska tämä ei ole enää myyvää, vaikka kyseessä olisikin hyvä viski.

Mitä tulee aiheen viskiin, niin kertaalleen maistettuna ei ollut mun juttu, Rosebank on mielestäni hyvä viskinä ainoastaan silloin, kun sen puhtaus pääsee esiin, koska profiili on mielestäni niin hento, ettei se kestä epäpuhtauksia, joita tässä viskissä mielestäni oli, niin tuoksussa kuin maussakin. Mutta tämä on minun mielipide ainoastaan ja joku onnellinen harrastaja sai sitten ostaa minun varaamatta/ostamatta jääneen/t pullon tahi kaksi Smiley
Back to top

WWW   IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #3 - 15. Feb 2011 at 19:16

Ihan skeida tynnyri, selvästi. Mistä ne näitä löytääkään? Ja väärä vuosikertakin, eikä edes pullotettu 46 % vaan täysivahvuisena, hyi helkkari. Koskaan ei osu, sinne mätänevät Alkon hyllyille huonot viskit. Huonoin Alkossa koskaan myyty Rosebank, taatusti Cool

Näihin alkaa jo tottumaan, näihin positiivisiin kommentteihin, hih!

PS: Pyysin lisäämään vähän tuota petroolia ja vesivessan vettä viskiin, koska me suamalaiset pidetään vahvoista mauista. Riemu raikkahin aika!! Grin

PS2: Ja makuasiat on aina makuasioita..

PS3: Minua voi varmaan pitää asiassa puolueellisena, kun olin tynskää muiden kanssa valitsemassa....
Back to top

« Last Edit: 15. Feb 2011 at 22:59 by JaRiMi »  

IP Logged
pere
Viisisataa rikki

Berlin
Reply #4 - 16. Feb 2011 at 09:08

En ole vielä tuota lopullista tuotetta päässyt maistamaan, mutta olettaisin sen olevan aika pitkälti samaa kuin tynnyrin valintaa varten samplattu versio, josta kirjoitin ylös seuraavaa:

hedelmäinen, sitrusta, kukkia, aika raikas, hieman puuta ja kuivaa mausteisuutta, vahaa

Petroolia tuosta en muista haistaneeni tai maistaneeni, vaikka esimerkiksi rieslingeistä sitä yleensä aika helposti löydänkin. Pitää tuo lopullinenkin versio maistaa jossakin vaiheessa ja päivittää nuottinsa.
Back to top

IP Logged
Hakkis
Varttitonnari

Pääkaupunkiseutu
Reply #5 - 19. Feb 2011 at 15:29

Näytti sen verran pahaa verta aiheuttavan tuo minun Rosebank nuotitus (forumin ulkopuolellakin), että laitoin sen pois. Toivottavasti uusia nuotteja tulisi muilta tahoilta lisää.
Back to top

Don't get intoxicated, get mellowed!
WWW   IP Logged
smoke on the water
Viisisataa rikki

Royston Vasey
Reply #6 - 19. Feb 2011 at 17:33

Hakkis wrote on 19. Feb 2011 at 15:29:
Näytti sen verran pahaa verta aiheuttavan tuo minun Rosebank nuotitus (forumin ulkopuolellakin), että laitoin sen pois. Toivottavasti uusia nuotteja tulisi muilta tahoilta lisää.

Nyt ollaan aika syvällä, jos joku ulkopuolinen taho alkaa sensuroimaan näitä viskien nuotituksia. Jatkossa siis vain positiiviset kommentit ovat sallittuja?
Back to top

"The Legend of the Seadragon" Legend has it that Loch Indaal turned red with blood when a great Scottish warrior slayed the dragon with his magical sword.
WWW   IP Logged
Vode
Viisisataa rikki

Espoo
Reply #7 - 19. Feb 2011 at 17:46

smoke on the water wrote on 19. Feb 2011 at 17:33:

Nyt ollaan aika syvällä, jos joku ulkopuolinen taho alkaa sensuroimaan näitä viskien nuotituksia. Jatkossa siis vain positiiviset kommentit ovat sallittuja?

Ihan samaa mieltä -- kyllä täällä on voitava sanoa suoraan, jos joku viski on mielestään huonoa. Se että vaikenee tai kiertelee ("erilainen", "erikoinen" jne) ei pitemmällä juoksulla ketään auta.

..vode

Back to top

IP Logged
Hakkis
Varttitonnari

Pääkaupunkiseutu
Reply #8 - 19. Feb 2011 at 18:10

Vode wrote on 19. Feb 2011 at 17:46:

Ihan samaa mieltä -- kyllä täällä on voitava sanoa suoraan, jos joku viski on mielestään huonoa. Se että vaikenee tai kiertelee ("erilainen", "erikoinen" jne) ei pitemmällä juoksulla ketään auta.

..vode

Alkaa olla niin off-topic, eli Whisky varmaan moderoi tilannetta parhaaksi katsomallaan tavalla.

Eli oikaisen pienen väärinkäsityksen. Kukaan ulkopuolinen taho ei ole sensuroinut nuottejani tai edes yrittänyt. Eikä koskaan tule siihen pystymäänkään. Sanon jatkossakin täällä ja blogissa asiat niin, että voin seisoa niiden takana. Ja kyllä, olen edelleen nuottieni (eli oman makuaistini) takana.

Mutta nuotteihini on viitattu muissa yhteyksissä niin, että minusta ne alkoivat olla viskiä "tärkeämmät". Takerruttu muutamaan sanaan, jotka alkoivat vetää lopulta niin hyvää viskiä paljon huonommaksi. Suomi-Ruusu on kuitenkin HYVÄ viski kuten kirjoitin nuoteissani, mutta jostain syystä takerruttu muutamaan "huonoon vivahteeseen". Halusin loppupeleissä poistaa nuotit viskin takia, että ihmiset eivät jätä ostamatta/nauttimatta sitä yhden huonon sanavalinnan takia. Tässä ei ole mitään sen isompaa draamaa, ihan puhtaasti viskin takia tein näin. Toivottavasti voimme nyt lopettaa tämän tähän. Jos on jotain niin YV:llä saa kysyä. Otetaan lasilliset ja nautitaan. Viskiähän tämä vain on. Sláinte!
Back to top

Don't get intoxicated, get mellowed!
WWW   IP Logged
jartsapuikko
Satasta kohden
**

Helsinki
Reply #9 - 19. Feb 2011 at 20:48

Hakkis wrote on 19. Feb 2011 at 18:10:
Halusin loppupeleissä poistaa nuotit viskin takia, että ihmiset eivät jätä ostamatta/nauttimatta sitä yhden huonon sanavalinnan takia.

Eipä taida olla enää paljoa ostettavaa  :(

Smiley
Back to top

IP Logged
POP
Viisisataa rikki

Reply #10 - 20. Feb 2011 at 12:20

Tämä on valitettavaa, mutta niin tuttua. Tällä poistamisella on myös se seuraus, että välistä puutuva kirjoitus kohdistaa ainoan negatiivisen palautteen minuun, vaikkei se minua haittaa.

Voi ihan miettiä, että ketä nämä "suomipullotteet" joiden valinta prosessissa on mukana muitakin kuin pelkkä maahantuoja, palvelee. Muutama muukin pyhälehmä on täällä nähty ja joku tuohtuu käytännössä aina, jos sanottava on jotain muuta kuin positiivistä.

Miltei pikkusieluisten hiekkalaatikko touhua sanoisin, oman egon korostamista ja minä, minä, minä touhua. Valitettavaa ja niin totta, on turha toitottaa kuinka Suomen viskikulttuuria nostetaan ylös ja saadaan maahantuojien silmät auki järjestämällä tapahtumia ja pulloja tänne jos omat silmät on niin täynnä "rähmää" ettei näe metsää puilta. Kaikkia ei voi miellyttää ja kun toiselle kumarrat, toiselle pyllistät.
Back to top

WWW   IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #11 - 20. Feb 2011 at 18:11

Nyt ollaan aika syvällä, jos joku ulkopuolinen taho alkaa sensuroimaan näitä viskien nuotituksia.

Nyt nimiä pöytään, kuka ulkopuolinen taho sensuroi tai vaati sitä? Naulataan sitten yhdessä käveri seinään, ..tana!
Back to top

IP Logged
smoke on the water
Viisisataa rikki

Royston Vasey
Reply #12 - 20. Feb 2011 at 19:25

JaRiMi wrote on 20. Feb 2011 at 18:11:

Nyt ollaan aika syvällä, jos joku ulkopuolinen taho alkaa sensuroimaan näitä viskien nuotituksia.

Nyt nimiä pöytään, kuka ulkopuolinen taho sensuroi tai vaati sitä? Naulataan sitten yhdessä käveri seinään, ..tana!

Syyllinen löytyi: Kulak.
http://www.youtube.com/watch?v=jEGhW1X3KoQ
Back to top

"The Legend of the Seadragon" Legend has it that Loch Indaal turned red with blood when a great Scottish warrior slayed the dragon with his magical sword.
WWW   IP Logged
vesku
Ex Member

Reply #13 - 20. Feb 2011 at 19:35

smoke on the water wrote on 20. Feb 2011 at 19:25:
JaRiMi wrote on 20. Feb 2011 at 18:11:

Syyllinen löytyi: Kulak.
http://www.youtube.com/watch?v=jEGhW1X3KoQ

Voi laittaa minun piikkiin se on aina auki.

http://www.youtube.com/watch?v=liEYuaF_oUo

Back to top

IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #14 - 21. Feb 2011 at 20:40

Meikän alkuperäisiä nuotteja tästä viskistä, ja tämänhetkisiä - avasin pullon numero 110.

vanhat

Nose: Floral, vanilla, fairly sweet, some heather (sherry?)

Palate: Very light, a bit of sherry (?) Pure honey and vanilla, maybe a bit simple but lovely nevertheless. Alcohol % comes through in beginning a tad, a tiny drop of water is recommended - maybe.

Finish: No trace of wood as such, but very clean vanilla & honey, citrus - a bit dry in comparison to some other Rosebanks. "Pretty" and floral.

Comments: A very recognizeable older Rosebank, beats the crap out of the original 25yo distiller's bottling.

Tämänhetkiset lisämietteet: Se on tuo pieni sherryinen vivahde joka ilmeisesti häiritsee joitakuita, ja myös iän tuoma lopun kuivuus verrattuna aikalailla nuorempiin Rosebankkeihin.

Onko tynnyri ollut aiemmin sherry- tai bourbonkäytössä, sitä pullottajat eivät tiedä varmaksi sanoa, epäilys itsellä on että se olisi refill sherry, ehkä vaan kuvittelen. Totesivat vain että tynnyri on vanhaa Rosebankin tislaamon jäämistöä, ja sillä tislaamolla ei loppuaikoina pidetty kunnolla kirjaa tynnyreistä.

Kaula maistui ensin alkoholiselta, jo 5 min happea auttoi. Kyllä sieltä se tuttu Rosebank löytyy aika selvänä minusta, mutta varsinkin vesipisaran jälkeen tuo sherryn kaltainen vivahde tulee esiin. Mitä tulee ns. "epäpuhtauksiin", niin voidaan sanoa myös että itse asiassa kaikki viskien maut tulevat alkoholin epäpuhtauksista Smiley

Herkkä viski ruoan ja muun juoman vaikutuksille: Järkky ero kun oli puhdas suu, ja sitten safkan jälkeen (en suosittele). Tyypillistä Rosebankille, tämäkin piirre.

Eräs aiempi maistelija totesi aikanaan: "Kokonaisuus on kevyt, oikeastaan hyvin tyypillinen Rosebank. Täyteläisyyttä ja omaa luonnetta kaipaisi vähän lisää."

Itse toteaisin että ei tosiaan maailman paras maistamani Rosebank, mutta semmoinen 8,0 - 8,5 pojoa antaisin. Nätti. [F&F Roselle antaisin semmoisen seiskan].

Kun pullo on kerran auki, voin jakaa siitä samplea.
Back to top

« Last Edit: 22. Feb 2011 at 11:09 by JaRiMi »  

IP Logged
Pages: 1 2 
Send Topic Print