Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1 2 3 ... 52
Send Topic Print
Viski lehdistössä (Read 209657 times)
Artturi
Viisisataa rikki

Viski lehdistössä
15. Dec 2008 at 11:26

KAUPPALEHTI
Teema: Vapaa-aika
Porista saa huippuviskiä
Perjantai 12.12.2008 klo 09:50
Laura Pohjavirta/SKA
Mika Heikkinen Porin Panimoravintola Beer Hunter'sista laskee tuoppiin uusinta panimon omaa tuotosta. Lähes sadan oluen joukossa omia oluita on lähes 20.
Manner-Euroopan parasta viskiä tislataan Porissa!
Tämän kovan väitteen takana on englantilainen kirjailija ja toimittaja Jim Murray. Hän on vaikutusvaltainen viskiguru, joka toimittaa alan raamatuksi mainittua Whisky Biblea.

Kirjan vasta ilmestynyt painos nosti porilaisen panimoravintola Beer Huntersin Mika Heikkisen Old Buck mallasviskin parhaaksi manner-Euroopassa tislatuksi viskiksi (European Mainland Whisky of the Year). Juoma sai huippupisteet; Jim Murreylta heltisi peräti 96 pistettä sadasta mahdollisesta.

- Arviossa juomasta löytyi muun muassa lakritsan ja hunajan aromeja. Jim Murrayn arvostelu oli värikästä ja miellyttävää luettavaa, Mika Heikkinen myhäilee.

Ravintola Beer Huntersin ja Mika Heikkisen innostus viskin tislaukseen alkoi vuonna 2000, kun ravintolaan tuotettiin tynnyrillinen viskiä Skotlannista.

- Viski myytiin asiakkaille ja tynnyri jäi. Innostus omaan tuntantoon heräsi, sitten alkoi opiskelu. Vuoden 2004 marraskuussa pullotettiin ensimmäinen erä Old Buckia.

Nyt huippupisteet saanut mallasviski on Heikkisen toinen erä, joka tislattiin alkuvuodesta 2003 ja osa pullotettiin kesällä 2007.

- Tämä kypsyy 500 litran sherrytynnyrissä, jossa ei ole ennen viskiä tislattu. Näin sherrytynnyrin hienot aromit siirtyvät vahvana viskiin, tästä tulee juomaan makeus ja hunajaisuus. Käytän vain parhaita raaka-aineita, ja Porissa on hyvä vesi. Näistä se koostuu, Heikkinen summaa kehuttua aromia.

Mika Heikkinen haluaa eri viskierien saavuttavan oman luonteen.

- Ensimmäistä juomaerää on vielä yli puolet tynnyrissä ja toisesta erästä on pullotettu vain pieni erä. Täytyy antaa vielä kypsyä ja kehittyä, osa ainakin 10 vuoden ikään.

Old Buckia saa varmimmin Heikkisen perheen Beer Hunterista sekä ruokaravintola Gallesta. Neljän senttilitran lasillisen hinta on 22 euroa.

Vahvuudeltaan yli 70 prosenttista juomaa on laimennettava vedellä, jotta aromit tulevat esiin.
Beer Hunters on saanut tunnustusta myös Mufloni-oluistaan.
Back to top

Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough...
  IP Logged
POP
Viisisataa rikki

Re: Viski lehdistössä
Reply #1 - 15. Dec 2008 at 12:01

Tislataanko nykyään viski sherrytynnyrissä?? Varmaan pieniä lehdistövirheitä havaittavissa. Hienoa silti tälläinen julkisuus.
Back to top

WWW   IP Logged
I.R.
Viisisataa rikki

Helsinki
Reply #2 - 15. Dec 2008 at 12:09

POP wrote on 15. Dec 2008 at 12:01:
Tislataanko nykyään viski sherrytynnyrissä?? Varmaan pieniä lehdistövirheitä havaittavissa. Hienoa silti tälläinen julkisuus.

Hienoa on toki julkisuus, mutta homma tuntuu (täällä foorumillakin) jääneen vain sen toistelemiseen, että muuan "viskiguru" Jim Murray antoi suomalaiselle viskille "raamatussaan" 96/100 pistettä. Eli onko joku oikeasti itse jo maistanut Old Buck #2:a? Jos on, voisiko maistelusta saada nootteja foorumille luettavaksi?
Back to top

"There is further tasting to be done. I'm up for it."
  IP Logged
GuruMummu

Reply #3 - 15. Dec 2008 at 12:43

Tottahan Vanhaa Pukkia on jokainen itseään kunnioittava harrastaja jo ehtinyt maistaa ja mikäli ei, niin kipin kapin Poriin maistelemaan. Tälläistä herkkua ei nimittäin ihan joka päivä saa.

Jim Murrayn arvio pitää mielestäni 100% kutinsa eli tuoksusta ja mausta löytyy niin hunajaa kuin hedelmääkin. Jälkimaku on erinomaisen pitkä ja kokonaisuus on tasapainoinen. Turvetta tai savua tästä ei löydy, mutta ei ole tarviskaan. Savuisuudellahan monasti vain pyritään peittämään muutoin heikoksi jäävää luonnetta.

Ja juuri luonnetta Old Buck sisältää enemmän kuin tohtori Speysideltä uskaltaisi määrätä.

Suosittelen lämpimästi.
Back to top

IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #4 - 15. Dec 2008 at 12:49

POP wrote on 15. Dec 2008 at 12:01:

Lehdistön kaveri joka puhuu siitä kuinka tynnyrissä tislataan viskiä on varmaan joskus nähnyt tämän allaolevan kuvan - sehän vähän antaa semmoisen kuvan että tynnyrissä tislataan..
;-)

Back to top

Humalat ja maltaat, humalat ja maltaat...
  IP Logged
I.R.
Viisisataa rikki

Helsinki
Reply #5 - 15. Dec 2008 at 13:06

GuruMummu wrote on 15. Dec 2008 at 12:43:
Tottahan Vanhaa Pukkia on jokainen itseään kunnioittava harrastaja jo ehtinyt maistaa ja mikäli ei, niin kipin kapin Poriin maistelemaan. Tälläistä herkkua ei nimittäin ihan joka päivä saa.

Jim Murrayn arvio pitää mielestäni 100% kutinsa eli tuoksusta ja mausta löytyy niin hunajaa kuin hedelmääkin. Jälkimaku on erinomaisen pitkä ja kokonaisuus on tasapainoinen. Turvetta tai savua tästä ei löydy, mutta ei ole tarviskaan. Savuisuudellahan monasti vain pyritään peittämään muutoin heikoksi jäävää luonnetta.

Ja juuri luonnetta Old Buck sisältää enemmän kuin tohtori Speysideltä uskaltaisi määrätä.

Suosittelen lämpimästi.

No niin, tulihan niitä omakohtaisia noottejakin - tosin jälleen näemmä piti tukeutua Murrayn nimeen... Poriin en ainakaan minä aio yhden viskin perässä lähteä, joten jos Sinulla on yhteyksiä valmistajaan, voisit kehottaa markkinoimaan Old Buckia myös helsinkiläisille ravintoloille. Toistaiseksi sitä ei ole tullut vastaan ns. "viskipaikoissakaan".

Turpeisuus ja savuisuus eivät minunkaan mielestäni ole hyvän viskin ehdottomia kriteereitä, mutta väittämääsi siitä, että savuisuudella pyritään peittämään muuten heikoksi jäävää luonnetta, en oikein ymmärrä. Fenolit tarttuvat maltaaseen jo kuivatusvaiheessa, ja siis ennen tislausta, kypsytyksestä puhumattakaan. Ei sitä savua enää jälkikäteen voida tisleeseen tai kypsyneeseen viskiin lisätä, vaikka luonne havaittaisiin "heikoksi". Huh
Back to top

IP Logged
smn
Varttitonnari

Reply #6 - 15. Dec 2008 at 13:40

Quote:
Poriin en ainakaan minä aio yhden viskin perässä lähteä, joten jos Sinulla on yhteyksiä valmistajaan, voisit kehottaa markkinoimaan Old Buckia myös helsinkiläisille ravintoloille. Toistaiseksi sitä ei ole tullut vastaan ns. "viskipaikoissakaan".

Vanhempaa erää on saatavilla Hotelli Helkan aulabaarista ainakin.
Back to top

IP Logged
I.R.
Viisisataa rikki

Helsinki
Reply #7 - 15. Dec 2008 at 13:45

smn wrote on 15. Dec 2008 at 13:40:
Quote:
Poriin en ainakaan minä aio yhden viskin perässä lähteä, joten jos Sinulla on yhteyksiä valmistajaan, voisit kehottaa markkinoimaan Old Buckia myös helsinkiläisille ravintoloille. Toistaiseksi sitä ei ole tullut vastaan ns. "viskipaikoissakaan".

Vanhempaa erää on saatavilla Hotelli Helkan aulabaarista ainakin.

Nimenomaan uudempaa (batch #2) nyt kuitenkin tarkoitin. Ykköstä maistoin muutama vuosi sitten Tornin American Barissa, eikä kokemus ollut miellyttävä. Olisi mielenkiintoista selvittää, onko edistystä tapahtunut.
Back to top

IP Logged
aapeli
Viisisataa rikki

Southern Oulu
Reply #8 - 15. Dec 2008 at 14:00

GuruMummu wrote on 15. Dec 2008 at 12:43:

Suosittelen lämpimästi.

Onko muuten miten kallista / halpaa tuota maistella? Sinänsä mielenkiintoinen tuote maisteltavaksi,on vain kaukaa liian pitkä matka lähteä hakemaan. Mutta itse ainakin maistelen,jos satun kulmille,mistä tätä vain saa.
Back to top

IP Logged
GuruMummu

Reply #9 - 15. Dec 2008 at 14:08

I.R. wrote on 15. Dec 2008 at 13:06:
No niin, tulihan niitä omakohtaisia noottejakin - tosin jälleen näemmä piti tukeutua Murrayn nimeen... Poriin en ainakaan minä aio yhden viskin perässä lähteä

Höpsis! En ole nooteissani tukeutunut Murrayn nimeen tai edes olkapäähän. Ihan ikiomien makunystyröiden tuottamien aistumusten perusteella olen juoman arvioinut. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin olen Old Buckin maistellut ennen kuin mitään kirjallisia arvioita oli edes julkaistu.

Jotkut arvostavat viskiharrasteensa niin pitkälle, että lähtevät Skotlantiin asti... minä menen Poriin.

ehdottomia kriteereitä, mutta väittämääsi siitä, että savuisuudella pyritään peittämään muuten heikoksi jäävää luonnetta, en oikein ymmärrä.

Selittyy sillä, että viskin jo ennakkoon tiedetään  jäävän vaisuksi.
Back to top

IP Logged
GuruMummu

Reply #10 - 15. Dec 2008 at 14:11

aapeli wrote on 15. Dec 2008 at 14:00:
Onko muuten miten kallista / halpaa tuota maistella?

Edullistahan tämä on, 5.50/cl.
Back to top

IP Logged
POP
Viisisataa rikki

Reply #11 - 15. Dec 2008 at 14:19

GuruMummu wrote on 15. Dec 2008 at 14:08:
[quote author=2A4D314D630 link=1229333173/0#5 date=1229339201

ehdottomia kriteereitä, mutta väittämääsi siitä, että savuisuudella pyritään peittämään muuten heikoksi jäävää luonnetta, en oikein ymmärrä.

Ja miten tämä tapahtuu ja missä vaiheessa kyseinen havainto pitää tehdä? Näillä oletuksilla viski pitäisi valmistaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Back to top

WWW   IP Logged
I.R.
Viisisataa rikki

Helsinki
Reply #12 - 15. Dec 2008 at 14:21

No niin, tulihan niitä omakohtaisia noottejakin - tosin jälleen näemmä piti tukeutua Murrayn nimeen... Poriin en ainakaan minä aio yhden viskin perässä lähteä

Höpsis! En ole nooteissani tukeutunut Murrayn nimeen tai edes olkapäähän. Ihan ikiomien makunystyröiden tuottamien aistumusten perusteella olen juoman arvioinut. - -

Ks. tänään klo 12.43 lähettämääsi viestiä. Ainakin minun sisälukutaidollani sieltä löytyy Murrayn nimi.

Tiedetään ennakkoon jäävän vaisuksi? Kehotan tutustumaan viskin tuotantoprosessiin ja valmistuksen historiaan.
Back to top

IP Logged
GuruMummu

Reply #13 - 15. Dec 2008 at 14:31

I.R. wrote on 15. Dec 2008 at 14:21:
Ks. tänään klo 12.43 lähettämääsi viestiä. Ainakin minun sisälukutaidollani sieltä löytyy Murrayn nimi.

Koitetaanpa sitten rautalankaa...
Murrayn mainitsin tarkoituksenani välittää Sinulle tiedon siitä, että hän EI ollut mielestäni väärässä. Omaa arviotani Old Buckista EI ole sävyttänyt hänen tai kenenkään muunkaan esittämä mielipide. Ei ole mitenkään voinutkaan, koska olen maistanut juomaa ENNEN kuin olen kuullut tai lukenut Old Buckista tehtyjä arvioita sanaakaan.

Saattaa olla, että joululomalla ehdin tutustumaan viskin valmistuksen saloihin... ehkäpä jopa joskus perustan oman tislaamon Saimaan rannalle...
Back to top

IP Logged
I.R.
Viisisataa rikki

Helsinki
Reply #14 - 15. Dec 2008 at 14:45

GuruMummu wrote on 15. Dec 2008 at 14:31:
I.R. wrote on 15. Dec 2008 at 14:21:

Koitetaanpa sitten rautalankaa...
Murrayn mainitsin tarkoituksenani välittää Sinulle tiedon siitä, että hän EI ollut mielestäni väärässä. Omaa arviotani Old Buckista EI ole sävyttänyt hänen tai kenenkään muunkaan esittämä mielipide. Ei ole mitenkään voinutkaan, koska olen maistanut juomaa ENNEN kuin olen kuullut tai lukenut Old Buckista tehtyjä arvioita sanaakaan.

Saattaa olla, että joululomalla ehdin tutustumaan viskin valmistuksen saloihin... ehkäpä jopa joskus perustan oman tislaamon Saimaan rannalle...

Jep jep... Kukin foorumin lukija voi tehdä tästä omat johtopäätöksensä. Jos mielipiteesi ovat itsenäisiä, voit kai ne myös sellaisina esittää.

Jos tosiaan kykenet ennakkoon arvioimaan, milloin viskistä tulee vaisua ja milloin taas ei, olisi lahjoillesi varmasti käyttöä jollakin jo toimivalla tislaamolla - vaikkapa Beer Hunter'silla...
Back to top

IP Logged
Pages: 1 2 3 ... 52
Send Topic Print