Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1
Send Topic Print
The Small Batch Bourbon Collection (Read 9255 times)
MrBeam
Viisisataa rikki

Vyötärö
The Small Batch Bourbon Collection
17. Dec 2007 at 13:58

http://www.smallbatch.com/lpa

Beam Globalin Small Batch -sarjasta kyse, mutta ei siitä Jim Beam Small Batchistä, joka minun kirjoissa on saanut tuomion "ei viski". Noistahan neljästä saisi mielenkiintoisen bourbon-session aikaiseksi. Luulen, että ainakin Treen suunnalla eräs harrastaja kykenisi nuo kerralla maistamaan kotioloissa. Raporttia odotellessa..
Back to top

IP Logged
Marko76
Viisisataa rikki

Kingdom of Vaskuu
Re: The Small Batch Bourbon Collection
Reply #1 - 17. Dec 2007 at 15:42

MrBeam wrote on 17. Dec 2007 at 13:58:
http://www.smallbatch.com/lpa

Beam Globalin Small Batch -sarjasta kyse, mutta ei siitä Jim Beam Small Batchistä, joka minun kirjoissa on saanut tuomion "ei viski". Noistahan neljästä saisi mielenkiintoisen bourbon-session aikaiseksi. Luulen, että ainakin Treen suunnalla eräs harrastaja kykenisi nuo kerralla maistamaan kotioloissa. Raporttia odotellessa..

Booker's ja Hayden's viipyvät vielä hetkisen kiinni, mutta Knob Creek ja Baker's ovat jo avautuneet. Herra Mikon seuraavassa kotitastingissa esiintyy ainakin Baker's, mutta pidämme optiot auki muiden tuliaisten suhteen...  :)
Back to top

Oh my goodness, my Convalmore!

- Marko Niinimäki
www.supernova.fi
WWW   IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #2 - 21. Dec 2007 at 20:07

Booker's ja Knobb Creek ovat minusta vallan hyviä Bourbon-esimerkkejä - Booker's on tummanpuhuva maultaan (tai oli kun maistoin joskus 7 vuotta sitten), ja Knobb Creekissä oli hedelmäinen, pomeranssinkuorta muistuttava miellyttävä maku. Tuli joskus noin vuonna 2000 maistettua nämä, sittemmin eivät ole osuneet eteeni.

Back to top

Humalat ja maltaat, humalat ja maltaat...
  IP Logged
Marko76
Viisisataa rikki

Kingdom of Vaskuu
Reply #3 - 09. Feb 2008 at 18:15

How to read labels...  :)
http://www.youtube.com/watch?v=8Wp3E87VJ4g
Back to top

Oh my goodness, my Convalmore!

- Marko Niinimäki
www.supernova.fi
WWW   IP Logged
tjs81
Sata plakkarissa

Helsinki City
Reply #4 - 29. Mar 2008 at 23:39

Onko tuo Knobb Creek ostamisen arvoista?
Viimeksi piti alkosta ostaa tuo puteli, mutta jäi (toistaiseksi) vielä hyllyyn Huh
Back to top

-Home is where your heart is-
  IP Logged
MrBeam
Viisisataa rikki

Vyötärö
Reply #5 - 30. Mar 2008 at 11:53

tjs81 wrote on 29. Mar 2008 at 23:39:
Viimeksi piti alkosta ostaa tuo puteli, mutta jäi (toistaiseksi) vielä hyllyyn Huh

Tätäkö saa Alkosta? Tilausvalikoimaa vaiko Arkadian Alkon hyllyltä? Ostamisen arvoinen ehdottomasti minun mielestä. Ihan kärkijoukon, ellei paras, jenkkiviski mitä olen maistanut.
Back to top

IP Logged
tjs81
Sata plakkarissa

Helsinki City
Reply #6 - 30. Mar 2008 at 17:10

MrBeam wrote on 30. Mar 2008 at 11:53:

Tätäkö saa Alkosta? Tilausvalikoimaa vaiko Arkadian Alkon hyllyltä? Ostamisen arvoinen ehdottomasti minun mielestä. Ihan kärkijoukon, ellei paras, jenkkiviski mitä olen maistanut.

Mun mielestä sitä oli ison omenan alkossa, ihan hyllyssä.. Aivan 100% varmasti en osaa sanoa.. Hinta oli jotain lähempänä 50eskoo..
Back to top

IP Logged
MrBeam
Viisisataa rikki

Vyötärö
Reply #7 - 21. Jun 2008 at 02:30

tjs81 wrote on 30. Mar 2008 at 17:10:

Mun mielestä sitä oli ison omenan alkossa, ihan hyllyssä.. Aivan 100% varmasti en osaa sanoa.. Hinta oli jotain lähempänä 50eskoo..

Niin, tämä vanha huhu taisi olla HUHU. Tai jos ei ollut, tietoa tänne ja lähden heti pororatsastukselle hakemaan potun etelästä. Grin
Back to top

IP Logged
tjs81
Sata plakkarissa

Helsinki City
Reply #8 - 23. Jun 2008 at 21:54

MrBeam wrote on 21. Jun 2008 at 02:30:
tjs81 wrote on 30. Mar 2008 at 17:10:

Niin, tämä vanha huhu taisi olla HUHU. Tai jos ei ollut, tietoa tänne ja lähden heti pororatsastukselle hakemaan potun etelästä. Grin

Mun täytyypi tarkastaa tilanne Wink
Back to top

IP Logged
MrBeam
Viisisataa rikki

Vyötärö
Reply #9 - 12. Mar 2010 at 19:52

Booker's on ollut forumilla esillä viime aikoina. Minä en vieläkään Knob Creekiä lukuunottamatta ole näihin tutustunut. Ehkä aika on nyt viimein tullut, mutta sitä ennen hieman tietoa näistä.

Baker's ja Booker's ovat Jim Beamin perusreseptillä tehtyjä hieman iäkkäämpiä ja/tai alkoholipitoisempia: Baker's 7yo ja 53.5%, Booker's vaihtelevan ikäistä (6-8yo?) ja laimentamattomana vaihtelevasti yli 60-prosenttista sekä lisäksi suodattamatonta. Basil Hayden's ja Knob Creek taas on tehty ruispitoisemmalla reseptillä: BH 8yo ja 40%, KC 9yo ja 50%. Alkuperäinen small batch collection vuonna 1992 ei vielä pitänyt sisällään Booker'sia. Siirto Pasilaan ja palataan astialle, jos on aihetta.
Back to top

IP Logged
MrBeam
Viisisataa rikki

Vyötärö
Reply #10 - 27. Mar 2010 at 12:55

MrBeam wrote on 12. Mar 2010 at 19:52:
....
Basil Hayden's ja Knob Creek taas on tehty ruispitoisemmalla reseptillä: BH 8yo ja 40%, KC 9yo ja 50%.
....

Eipä kyllä Basil Hayden'siä kerran maistettuani huomannut näiden kahden yhteyttä. Oli aika luirun oloinen bourbon Knob Creekiin verrattuna. Ohuempi ja vähemmän maukas kaikilta osin. Perusmallin Heaven Hill yksioikoisuudessaan tuli mieleen, joskin sitä parempaa tämä oli. Katellaan tarkemmin myöhemmin. Tämän oton jälkeen vaikuttaa siltä, ettei pelkkä vuoden lisäkypsytys ja 10% lisää vahvuutta voi tehdä Knob Creekistä niin paljon parempaa. Kyllä tynnyrivalinnoissa on varmaan haettu erilaista profiilia.
Back to top

IP Logged
MrBeam
Viisisataa rikki

Vyötärö
Reply #11 - 02. Apr 2010 at 01:41

Basil Hayden's, take #2. Ensialkuun jotenkin sulkeutunutta tavaraa, josta nenä havaitsee laimean Jim Beamin seasta jotain eukalyptuksen tyyppistä ja tunkkaisuutta ruusunmarjan tapaan, ilman paloöljyä. Maku aika mitäänsanomatonta ja vetisehköä, vähän kuin 5-vuotias Jim Beam's Choice.

Hieman aikaa ja tilanne muuttuu melko radikaalisti. Tuoksu on enemmän ja enemmän (melkein kaikissa bourboneissa viran puolesta löytyvää) vaniljaa tunkkaisuuden loistaessa poissaolollaan. Mutta maku suussa on heikentynyt ollen se nyt alkoholin sävyttämää yksinkertaisen puun ottaessa pääosan. Kovin kuivakan mautonta ja viinaistakin siis viskiksi. Sanottakoon, että olisipa kanukki, olisi tämä maultaan paras maistamani siltä kansakunnalta.

Tämänkin oton perusteella varsin kepeä ja laimea tuotos, jonka paikkaa esimerkiksi Beamin koko portfoliossa on hankala löytää. Tilanne voi muuttua mielipiteissäni..
Back to top

IP Logged
Ard-Begbie
Viisisataa rikki

Ylivieska
Reply #12 - 30. Dec 2019 at 23:16

Knob Creek 9y.o small batch 50%

T:  Tumman puhuva ja tosiaan ehkä rukiinen, kuivaa karamellista tammea, makeaa yrttistä pastillia, hyvin hyvin paahtunut paahtoleipä jonka päällä tippa hunajaa. Kaukaista aprikoosia ja perinteiset maatuvat lehdet ja paahtunut mentholi leijailee jälkituoksussa. Suippomadonlakkiteetä ihan selvästi. Aika kiva!
M:  Terävä tammi, alkoholi ja lehtikomposti aluksi mutta aika pian rauhoittuu tasaiseksi oranssin hedelmän ja pastillisen makeuden johdolla. Kuivaa yrttisyyttä, mustaa teetä, viljaa ja lopussa perinteinen homeinen mentholisuus. Ei tämä huono ole ollenkaan. Ehkä joku 86/100.
Back to top

IP Logged
Pages: 1
Send Topic Print