Welcome, Guest. Please Login
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpSearchLogin  

Pages: 1 2 3 
Send Topic Print
Brandyä Brandyä (Read 58710 times)
Jukkis

Brandyä Brandyä
08. Apr 2007 at 16:06

Tervehdys vaan kaikille. Olen tässä seurannut näitä foorumeja enemmän ja vähemmän aktiivisesti jo muutaman kuukauden ja nyt yritän uskaltaa puhua vähän enemmänkin.

Pieni esittäytyminen olisi varmaan paikallaan:
Olen 24v nuorimies opiskelemassa Jyväskylässä. Viskiä join ensimmäistä kertaa joskus teinivuosina kaverin suositteleman "viskibanaanicola" drinkin mukana. Drinkkinä kyseinen sekoitus on mielestäni vieläkin kirkkaasti #1 . Noina aikoina tuli drinkkejä vatkattua Ballantines Finestin kanssa ja paremmasta ei ollu mitään hajua.
Viime kesänä tuli kaverilta ehdotus maistaa Glenfiddich:in tuotteita (12yo) joka oli mielestäni valovuosia parempaa kun Ballantine raakana. Sen jälkeen on tullut maistettua mm. Macallan 12yo Fine Oak, Glenfiddich 15yo Solera ja Laphroaig 10yo.
Laphroaig oli kyllä se joka räjäytti tajunnan lopullisesti. Mitkä aromit !! Pidän myös kovasti tuosta "raikkaasta" 15yo Solerasta.
Tulevaisuudessa pitäisi päästä maistelemaan muitakin herkkuja kun budjetti sen sallii. Eivät ole nämä herkkujuomat köyhän opiskelijan nektaria...

Noh, anyway haluaisin jutella nyt kuitenkin muista juomista kuin viskeistä. Brandyt kiinnostavat minua kovasti, etenkin niiden alalajina tunnettu konjakki. Näistä on valitettavasti hyvin vähän tietoutta suomeksi. Koska täällä on kieltämättä paljon ihmisiä jotka tietävät hyvän päälle, ni ajattelinkin kysyä teidän brandy/konjakki kokemuksista. Olen maistellut mm. Courvoisierin vsop, Larsen vs, Martell vsop ja Meukow vs ja xo. Meukowin XO on ehdottomasti parasta konjakkia mitä olen maistanut. Todella pehmeätä ja hieno, riittävän voimakas aromi saavat veden kielelle ihan missä vain. Martell vsop on perushyvää, ei kovinkaan pehmeätä mutta runsas aromi korvaa tämän "puutteen" helposti. Lisäksi sitä saa laivalta kohtuuhintaan.

"Perus" brandyjä jotka ovat jäänet mieleen ovat ST-Remy Napoleon brandy, Ibis XO ja Beehive Napoleon. Kaksi ensimmäistä ovat mielestäni pehmeitä (Ibis vähemmän) ja mukavan aromikkaita. St-Remy ehkä jopa liiankin pehmeetä samettia. Beehive jäi mieleen sen takia, että se maistui lähinnä vedelle johon oli lisätty viinaa  :-X

Kertokaahan ihmeessä omista kokemuksistanne ja suositelkaa tuotteita jos ne suosituksen teidän mielestänne ansaitsevat.
Hyvää kevättä vaan kaikille. Pahoittelen pitkää ja jaarittelevaa postausta, mutta minkäs ihminen luonnolleen mahtaa  ;D
Back to top

IP Logged
spam

Re: Brandyä Brandyä
Reply #1 - 08. Apr 2007 at 17:35

Paremmista konjakaista olen maistanut seuraavia:

- Remy Marttin  X.O
- Hennessy X.O
- Martel GordonBleu
- Bisquit X.O
- Croizet X.O Gold
- Monnet X.O
- Musta Renault

Ja lukemattomia v.s.o.p- ja v.s- merkkejä

Jos paras näistä pitäisi nimetä se olisi ehkä Croizet X.O.
Oikein miellyttävä ja pehmeä suklainenmaku. Huonoin taas
olisi Musta rellu, ei yllä muiden tasolle.
Back to top

IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #2 - 08. Apr 2007 at 19:18

Renault Carte Noire eli tuo Musta Rellu oli Finnairin kaatokonjakki ennenkuin alkoivat veloittaa väkevistä, siinä välissä vaihtoivat sen Remy Martin VSOP:hen ja itse ainakin pidin muutosta huonona. Rellu on aika tummanpuhuva maultaan, mutta on siinä syvyyttä jota ei Remyn VSOPstä löydä.

Camus Borderies oli erinomainen konjakki, tosin aika tyyris - ostin sen Saksasta alennusmyynnistä ja silloin tuote oli kyllä loistava hinta-laatusuhteeltaan. Upea, hedelmäinen konjakki. Remy Martin X.O. Excellencea saa usein £40 pullo Lontoon lentokentiltä Joulun alla, ja siihen hintaan tuote on todella hyvä.

Brandyistä suosittelen Torresin Imperial 20v. ja sitten on tuo  Jaime jotain-brandy - nämä ovat jääneet espanjalaisista brandyistä mieleen.  Erilaisia kuin konjakki, mutta erinomaisia maun syvyydessään ja pehmeydessään.
Back to top

Humalat ja maltaat, humalat ja maltaat...
  IP Logged
Whisky
Administrator

Helsinki
Reply #3 - 08. Apr 2007 at 21:06

Jukkis wrote on 08. Apr 2007 at 16:06:
Kertokaahan ihmeessä omista kokemuksistanne ja suositelkaa tuotteita jos ne suosituksen teidän mielestänne ansaitsevat.

Opiskelijabudjettiin sopiva hankinta olisi toki Alkon uutuusmyymälän Louis XIII Black Pearl. Hintaa oli 6998 € ja risat päälle. Ei muuta kuin opintolainaa hakemaan siis  ;D

Ei vaineskaan. Itse en voi sanoa konjakeista nauttivani, joten jätän sanan muille. Oma täysin puolueellinen ehdotukseni on, että keskität ostokset viskeihin!
Back to top

-=Antti "Whisky" Tuurala=-
WWW   IP Logged
Ize
Viisisataa rikki

Reply #4 - 08. Apr 2007 at 21:35

Alkon edukkain XO eli Claude Chatelier uppoaa mulle sen verran hyvin, etten hirveästi ole kalliimpia harrastanut. Mitä nyt on tullut tyypitettyä niin mm. Larsenin XO oli ihan Ok myös ja Meukow XO kohtuullista myös. Ai niin, CC:n XO Extra odottaa kaapissa aukaisua eli ns. hyvää syytä.

Se mitä aromikkaisiin väkeviin juomiin tulee, niin tieten se on sitten makuaistini kehnoutta kun vähämakuiset Single Malt viskit maistuvat mun suussa parhaiten (n. 150 eri "makuainesta/-aromia"), konjakeissa kun tiettävästi enemmän makuja (450-500 eri "makuainesta/-aromia") ... blended viskit ovat sitten kuulemma tuolta jostain välimaastosta.  :o
Back to top

IP Logged
Whisky
Administrator

Helsinki
Reply #5 - 08. Apr 2007 at 23:26

Ize wrote on 08. Apr 2007 at 21:35:
Se mitä aromikkaisiin väkeviin juomiin tulee, niin tieten se on sitten makuaistini kehnoutta kun vähämakuiset Single Malt viskit maistuvat mun suussa parhaiten.

Tai sitten yksinkertainen on vaan kaunista  ;)
Back to top

WWW   IP Logged
Jukkis

Reply #6 - 09. Apr 2007 at 14:31

JaRiMi wrote on 08. Apr 2007 at 19:18:
Brandyistä suosittelen Torresin Imperial 20v. ja sitten on tuo  Jaime jotain-brandy - nämä ovat jääneet espanjalaisista brandyistä mieleen.  Erilaisia kuin konjakki, mutta erinomaisia maun syvyydessään ja pehmeydessään.

Olen itsekkin ihaillut kyseistä pulloa ssb sivuilla. Aika hintavaa on tosin brandyksi, Hennessyn vsop saa giftboxissa melkein samaan hintaan. Pystytkö vertaamaan tuota kyseistä brandyä tarkemmin joihinkin konjakkeihin ja olisi myös kiva tietää millaisia noi 5 ja 10-vuotiset Torresit ovat, varsinkin verrattuna tuohon 20-vuotiseen isäpappaan.

Whisky wrote on 08. Apr 2007 at 21:06:
Ei vaineskaan. Itse en voi sanoa konjakeista nauttivani, joten jätän sanan muille. Oma täysin puolueellinen ehdotukseni on, että keskität ostokset viskeihin!

Ymmärrän kantasi  ;)
Viskiin tulen keskittymäänkin. Viskistä vaan ei kaveripiiri hirveästi nauti, itseasiassa vain yksi tuttava on viskisieppo. Baarikaapissa on hyvä pitää vähän "huonompia" litkuja kuten noita brandyja ihan senkin takia että on jotain tarjottavaa muillekkin kuin viskin ystäville. Kertoo asiasta jotain kun tuollainen pehmoinen konjakki uppoaa jopa puolisolle.  :)

Spam:iltä kysyisin että onko tuo Hennessyn XO hintansa väärti, vai painaako hinnassa liikaa toi nimi?

Kiitokset kaikille ehdotuksista !
Back to top

IP Logged
JaRiMi
Viisisataa rikki

Pääkaupunkiseutu
Reply #7 - 09. Apr 2007 at 18:22

Konjakki vs. brandy...Hmm, ihan sympatiasta pientä ja vähemmän tunnettua kohtaan ottaisin aina harvinaisemman Brandyn kuin mainstream-konjakin.

Hennessy VSOP on varmasti nuoremman oloinen ja hedelmäisempi, sen sijaan Torresin 20v.ssä on syvempi ja "tummempi" makuelämys. Brandya maistellessa kannattaa oikeasti kaataa ensin lasiin tulikuumaa vettä (varmista toki ensin että lasi kestää sen) ja antaa olla hetken, sen jälkeen vesi kuuseen ja brandyä lasiin. Näin esim. Barcelonassa suurin osa paikoista tekee, ja makua se auttaa selvästi. Konjakin kanssa en tekisi samaa, kädellä lämmittäminen riittää.

Torresin 10v. brandy on ok, mutta ei se mikään loistava herkku ole. Nuorempaa en ostaisi. Täytyy sanoa että Brandyissä maku kulminoituu noihin iäkkäämpiin - joiden hinnat ovat onneksi ok.  Jos tuokin 20v. Brandy maksaa alle 30 euroa, on minusta hinta enemmän kuin kohdallaan. Jaime I on sekin vain 50 euroa ja kyse on huipputuotteesta.
Back to top

Humalat ja maltaat, humalat ja maltaat...
  IP Logged
akallio

Reply #8 - 10. Apr 2007 at 08:53

Jukkis wrote on 09. Apr 2007 at 14:31:
Spam:iltä kysyisin että onko tuo Hennessyn XO hintansa väärti, vai painaako hinnassa liikaa toi nimi?

Minusta ainakin Hennessy XO on varsin muikeaa, mutta ei ehkä hintansa väärtiä - muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Maku on aika tasainen, itse kaipaisin vähän särmikkäämpää.

Alkon valikoimasta Maxime Trijol XO on mukavan hedelmäinen, ja kuitenkin vielä järkevän hintainen.
Back to top

IP Logged
Karhukoira
Hiljaisempi jäsen
*

Reply #9 - 10. Apr 2007 at 22:04

Meukowista en ole kyllä huonoa vielä tavannut  :) Parasta on kyllä se XO, mutta hinta-laadultaan VSOP. Perus Monet VSOP on muuten meleko muikeeta nuotiococnagia. Brandyistä parasta mitä olen maistanu on ollut St. Remyn Napoleon Brandy. Alkon hyllytuote, että oliko nyt VS vai OP, en muista.
Back to top

So many assholes, so few bullets.
  IP Logged
Cat
Sata plakkarissa

Pääkaupunkiseutu
Reply #10 - 10. Jun 2007 at 20:22

Se mitä olen konjakkeja maistellut, Meukow XO on niistä se paras. En edes muista kaikkea mitä on tullut maisteltua, mutta ainakin ne yleisimmät on testattu (Hennessy, Renault, Remy Marttin, Larsen, Monet....)

Tuo Whiskyn mainitsema Louis XIII Black Pearl voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei minunkaan opiskelijabudjetilla sitä pääse maistamaan. Auttaisikohan pappa betalar........ Grin

Back to top

Rääpäle, MUTTA kasvan vielä isoksi.......
  IP Logged
Marko76
Viisisataa rikki

Kingdom of Vaskuu
Reply #11 - 11. Jun 2007 at 12:14

Cat wrote on 10. Jun 2007 at 20:22:
Se mitä olen konjakkeja maistellut, Meukow XO on niistä se paras. En edes muista kaikkea mitä on tullut maisteltua, mutta ainakin ne yleisimmät on testattu (Hennessy, Renault, Remy Marttin, Larsen, Monet....)

Tuo Whiskyn mainitsema Louis XIII Black Pearl voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei minunkaan opiskelijabudjetilla sitä pääse maistamaan. Auttaisikohan pappa betalar........ Grin

Kannattaa testata myös Hine:n konjakit, jos moisista tisleistä tykkää  :)

http://www.hinecognac.com/
Back to top

Oh my goodness, my Convalmore!

- Marko Niinimäki
www.supernova.fi
WWW   IP Logged
Cat
Sata plakkarissa

Pääkaupunkiseutu
Reply #12 - 11. Jun 2007 at 18:00

Marko76 wrote on 11. Jun 2007 at 12:14:
Kannattaa testata myös Hine:n konjakit, jos moisista tisleistä tykkää  :)

http://www.hinecognac.com/

Pitää maistella jos eteen tuodaan. En pahemmin ole noihin konjakeihin ihastunut, mutta eihän sitä lasiin saa sylkeä jos tarjotaan....... eihän???  ;D
Back to top

Rääpäle, MUTTA kasvan vielä isoksi.......
  IP Logged
Whisky
Administrator

Helsinki
Reply #13 - 12. Jun 2007 at 08:12

Jokin aika sitten sain ensimmäistä kertaa eteeni konjakin, jonka ostamista jäin tosissani harkitsemaan. Täälläkin toisessa säikeessä mainitun Edradour-tastingin ohessa pääsin maistamaan Leopold Gourmelin konjakkitalon muutamaa tuotetta, jotka olivat todella pehmeitä ja hedelmäisiä. Asiasta varmasti tietävän Philipen mukaan maun pehmeys johtuu yksinkertaisesti siitä seikasta, että väri on luonnollinen.

Miltei poikkeuksetta varsinkin nuorempiin konjakkeihin kipataan kuulemma ulkonäkösyistä sellainen määrä sokerikulööriä, että maku muuttuu vääjäämättä kitkeräksi. Suurin osa isoista taloista tekee samaa vilunkipeliä myös vanhempien tuotteiden kanssa. Jos siis jostakin löytyy oikeasti samaa konjakkia ilman väriainetta ja väriaineella, niin kannattanee tehdä vertailua. Itse en ole siihen vielä pystynyt, kun on näissä viskeissäkin tuota työnsarkaa aivan tarpeeksi.

Kannattaa siis mahdollisuuksien mukaan kopata mukaan pullo Leopold Gourmelin konua. Pitäisi löytyä Alkon tilausvalikoimasta.
Back to top

WWW   IP Logged
arviainen
Viisisataa rikki

Luostariviskikäs

Joensuu
Reply #14 - 12. Jun 2007 at 22:33

Jukkis wrote on 09. Apr 2007 at 14:31:
Olen itsekkin ihaillut kyseistä pulloa ssb sivuilla. Aika hintavaa on tosin brandyksi, Hennessyn vsop saa giftboxissa melkein samaan hintaan. Pystytkö vertaamaan tuota kyseistä brandyä tarkemmin joihinkin konjakkeihin ja olisi myös kiva tietää millaisia noi 5 ja 10-vuotiset Torresit ovat, varsinkin verrattuna tuohon 20-vuotiseen isäpappaan.

Vastataanpa tähän nyt kun tuli maahantuojan järjestämässä koulutustilaisuudessa maisteltua koko Torresin perustuotanto, mukaanlukien nuo 10y, 20y ja Jaime brandyt. Kymppivuotuinen ei liiemmin säväyttänyt, oli melko makea, hedelmäinen ja terävä. 20y taasen oli jo hyvinkin maukas tuttavuus. Iän mukanaan tuomaa pehmeyttä, hedelmää, vaniljaa, aurinkoisen lämmin. Tuolla hinnalla (SSB) voisin jo harkita vaikkapa omaan kaappiinkin ihan vain vierasvaraksi  ;) Hakkaa kyllä monet huippukonjakit jo tämäkin tuote, omasta mielestäni siis.

Sitten tuo Jaime. Nimensä tuote saa kuulemma kuuluisasta espanjalaisesta kuvanveistäjästä, joka on myös tuon pullon muotoilun takana. Itse tuote olikin sitten juuri sitä mitä kuvitella saattaa. Loistokamaa. Todella elegantti ja monivivahteinen. Suklaata, paljon eri hedelmää, rusinaa, vaniljaa, mokkaa. Tasting noteja ei näistä mistään tullut kyhättyä, joka kyllä nyt jälkeenpäin vähän harmittaa. Noh, eihän siellä viskejä kuitenkaan nautittu...   Cheesy

Mukava tapahtuma kaiken kaikkiaan. Hienoja viinejä ja loistavaa ruokaa (härkää Katalonialaisittain ym. kaikki lisukkeet), sekä nuo brandyt tietysti ja paljon uutta mielenkiintoista tietoa.
Back to top

Valamon Luostarin Tislaamo
Valamon luostari
Valamontie 42
79850 Uusi-Valamo

arttu.taponen (at) me.com
0500 285903
WWW arttu.onni   IP Logged
Pages: 1 2 3 
Send Topic Print